In i ekorrhjulet och mycket beröm till min hund

Då var vi tillbaka igen. Igår höll jag kurs som vanligt och idag var det först vår egen agilityträning och sedan kurs igen.
Och hur gick det nu med agilityn efter vårt lilla träningsuppehåll.
Jo, jag kan konstatera flera framsteg idag.
För det första så har hon tagit vippen galant. Hon gjorde det först själv, sprang upp på den och vägde över den och stannade kvar på kontaktfältet. Sen gjorde hon de 20 gånger till. Hon tyckte det var så kul att vippa idag.

Nästa framsteg var på balansens kontaktfält. Jag kunde stå två meter bakom och hon sprang ner själv och väntade som hon ska. Det kunde hon inte sist vi tränade.

Och sist men inte minst. Idag sprang vi en bana....... Tillsammans!
Hon satt kvar i starten, så jag fick en chans att ta emot henne längre fram och jag tyckte hon lyssnade bra och sprang med mig.
Visst, hon missar ett och annat hinder och det är ju inte perfekt på långa vägar, men det gör inget för vi hade så roligt idag. Första gången som vi springer tillsammans och första gången jag kan prova lite handling och det var en ganska klurig bana. Mest för mig.
Och min största förvåning var att hon klarar slalomet jätte fint i banan. Annars brukar hon ha så bråttom att hon aldrig ser något slalom, men det såg hon idag. Inte det snabbaste, men farten är inget jag behöver jobba på. Farten i slalomet kommer komma med säkerheten. För tredje gången så var hon säkrare och snabbare.
Jag var HELT slut efter att ha sprungit som en galning. Jag dog på gräsmattan och trodde aldrig jag skulle orka ha kurs efteråt.

Men jag hämtade mig och sedan kommer ännu ett framsteg. Dixie kan gå med som visningshund utan att flippa ur.
Det var längesen jag hade med henne på någon av mina egna kurser, för sist så bet hon i kopplet och skällde och tramsade så fort jag skulle visa något moment med henne. Men det var nog ett år sedan.
Nu kom hon in i nya gruppen och hade full fokus på mig. Och gör det jag ber om. Mycket duktig. Men det är nog en hjälp att vi har tränat agility innan och gjort av med lite energi.
Men hon kan nog få visa fler gånger om hon sköter sig så exemplariskt som hon gjorde idag.

Dixen ligger verkligen på plus nu! =)

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Vilken Stjärna!

2009-08-26 @ 20:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0