Mentalbeskrivning avklarad

Imorse var det till att gå upp tidigt för att hinna till testet. Jag hade inte kunnat sova mer än två-tre timmar på natten. Var så nervös för att det skulle gå dåligt.
När vi skulle gå ut till bilen för att köra till Osby så märker vi att pappa har tagit bilnyckeln med sig. Och han skulle sända direktsändning i naturmorgon på radion så honom kunde vi inte nå.
Mamma fick cykla sitt snabbaste in till jobbet för att ta en annan bil. Sedan körde hon i racerfart för att vi skulle hinna.
Väl framme hade vi masor av tid då det var försenat till 09.00.

Då hann jag åtminstonde pusta ut och lugna ner mig.
Vi var först ut och jag är jätte nöjd med resultatet.

Det gick precis som jag trodde att det skulle gå. Dvs hon reagerade som väntat.
Och hon var glad under hela testet och hade roligt.

Liten snabb resumé: (---) = mina egna kommentarer

Kontakt med testledare: Ta själv kontakt och låter sig hanteras.

Leklust: Startar snabbt och leker aktivt med testledaren. Griper och släpper emellanåt för att ta nytt grepp.

Förföljande av "kanin": Startar målinriktat och bromsar in och griper bytet x2

Passivitet: Är lugn och uppmärksam (nosar lite i marken)

Avståndslek i form av mystisk figur: Visar intresse, inga hotbeteende. Går inte fram och leker ej. (Istället för att gå fram och leka med figurantens föremål föreslår Dixie att de kan leka jagad. Hon springer runt honom och har väldigt kul, han nappar dock inte på förslaget)

Överraskning overallen: Blir rädd och flyr, visar inga hotbeteende. Går fram till overallen när jag går med.
Ingen kvarstående rädsla eller intresse efteråt

Ljudkänslighet skrammel: Blir rädd och springer iväg 10 meter av rädsla och tar sedan 10 meter till för det var kul att springa. Går fram till skrammlet när jag går med. Ingen kvarstående rädsla, visar lite intresse.

Spöken: Boffar tyst mot spökena under hela momentet. Skäller till en gång när ena spöket snubblar till. Annars ingen aggressivitet eller hotbeteende.
Går fram till spökena när jag tagit av huvan. Visar sedan inget intresse.

Leklust. Startar snabbt och leker aktivt
Leklust gripande: Griper tveksamt eller med framtänderna

Skott: Avtagande kontroller under lek och passivitet, därefter oberörd, återgår till lek/passivitet.

Domaren hade bara positiva saker att säga om Dixie. Tex att hon var väldigt trevlig, pigg, alert och glad.
Att hon inte visar något särskilt intresse för människor vilket hon sällan gör och inte ska göra, och att hon känner sig trygg med mig och litar på mig.
Det känns så skönt att vi har det gjort. Jag skulle gärna stannat och tittat på de andra, men det fick bli en annan gång.
Jag är stolt över min lilla vovve. Tyckte hon skötte sig utmärkt!

Så nu är Sveriges första barbet mentalbeskriven!
Mamma har tagit bilder och filmat. Får se när jag får in det i datorn =)

Kommentarer
Postat av: Maja

Gud så skoj, låter som det har gått bra :)

2009-08-15 @ 20:55:59
URL: http://coociidog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0