Några rader

Idag och igår tyckte jag att det finns en liten liten smula vår i luften. Jag och Dixie gick ner till dalen där hon brukar springa och vi tränade på att komma med leksaken till mig. Hon sprang och sprang och sprang. Hon hade ju inte fått springa på hela helgen.
Sen var hon så lugn.
Vi åkte till Svalöv på kvällen och när vi senare gick ut fick hon springa igen på ett ställe där jag brukar släppa. Där är aldrig något folk, men det var lite mörkt. Och så plötsligt ser jag att tanten med den aggressiva samojeden står en bit bort. Och Dixie springer sina varv och då vet jag att hon inte "hör" om jag kallar. Plötsligt så stannar hon upp och ser tanten och hunden. Det enda sättet för mig är då att springa åt andra hållet. Och Dixie springer efter mig. Så det blev inte så dramatiskt.

Dixie och Selma lekte som galningar igår. Helt vilda. Sen fick Selma massage.

Idag skulle selma åka långt i bilburen för första gången och hon låg ner och sov hela tiden. Det skulle Britt sett.
För er som inte vet så har vi en liten skräckhistoria angående selma och bilburar. När jag och Britt skulle åka upp till Hällefors till Hundcampus så skulle Selma för första gången sitta i Britts bilbur. Selma hade då alltid bälte i min bil, men nu skulle hon sitta i bur. Det är ca 60 mil upp till Hällefors och Selma skällde 50 mil non stop. Jag höll på att gå i bitar, men Britt vann. Hon var mest envis. Och på vägen hem gick det bättre. Men det var längesen så jag trodde nog att Selma skulle skälla i min nya bur, men inte en enda gång har hon gjort det.

Ikväll håller jag i hundmassagekurs, det blir inte så många ikväll, men de ska nog få och göra i alla fall.

Det blev inte så mycket träning igår som jag tänkte. Men idag har vi tränat på rätta ligg och det gick ganska bra. Rätta sitt går med lite hjälp från mig. Några självständiga blev det.

Så här är läget i träningen just nu för Dixen:

Lydnad:
Inkallningen- har vi inte tränat på ett tag, inte klockren längre, måste på det igen
Ställande- Står och stampar på samma ställe, måste skriva bättre plan
Läggande- lär just nu om ligg så att det blir rätt
Platsliggning- Håller på att lära in att lägga huvudet mellan benen, måste träna mer på det
Apporten- tränar med plasten och vi har gjort några bakåtsteg, men det kommer gå snabbt att träna upp igen
Tandvisningen- För mig är det en 10:a
Hoppet- Måste träna stanna kvar vid hindret, annars är det bara att nöta in det.
Fot- hyfsat, men ska jobba mer med grunderna

Det är serietävling snart, så det måste tränas hårt inför det =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0