Jätte duktig

Inget vidare väder denna morgon och på min första semester dag.
Men nu är det i alla fall uppehåll och då passade jag på att gå ut och träna med Dixie på grannens stora gröna tomt här i sommarstugan.
Och det gick mycket bra.
Idag var det inga konstiga fotpositioner vid inkallningen och det var mycket bra läggande och okej ställande och okej fotgående.
jobbade mycket med motivationen i fotgåendet och det behövs. Tränade raksträckor som gick mycket bra, vänster svängar går också bra, men fortfarande tappar vi i höger svängar. Och hon klarar bara ett tag, sedan är det tråkigt. Men vi måste jobba vidare på att töja gummibandet och att hon aldrig vet när belöningen kommer.

Ny apport på ny mark gick också jätte bra. Både klass 1 och 2 apporteringarna.

Ikväll är det ju lydnadskurs och jag skulle behöva träna på hoppet, det var jätte längesen.

Måste verkligen träna mycket mer på fotgåendet och ställandet så att det känns bra alltid. Just nu är hälften av gångerna bra och hälften är mindre bra.

Men som människa har man det i sig att oftaste träna det som går bra istället för det som går mindre bra.
Men för en månad sedan löste det sig med apporten, så det andra kommer säkert också lösa sig om jag är lite mer ihärdig och har bra planer att hålla mig till.

Läggandet behöver jag inte utvecka mer, bara bibehålla och 90% känns det bra med inkallningen också. Det var längesen hon sprang förbi mig och tog extra varv. det var sedan jag började med lina. Men nu har jag inte haft linan på på ett tag och det har gått bra ändå.

Har suttit och tittat på lydnad på youtube och det är väldigt bra inspirationskälla. Finns hur mycket som helst.
Och jag gillar att se hundar av samma ras och vad de klarar av. Nu finns det ju ingen barbet som tävlar lydnad så jag får söka på de andra vattenhundarna och det ser riktigt bra ut.
Såg en portugisisk vattenhund som hade ett drömlikt fotgående.

En sak som jag måste träna på är fotgående genom grindar och öppningar. Så fort vi ska gå igenom någon grind så blir Dixie ivrig. Vi har ju aldrig tränat i en sådan situation så hon tror att det är promenad som gäller.
Men om vi någon gång ska tävla så vill man ju att hunden har fokus när man går in på appellplan och inte börjar lukta och sånt.

Det är så roligt att träna lydnad med henne nu.
Hann även att träna lite freestyle som också gick otroligt bra idag. Mycket härlig gnista!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0