Viltspåret idag

Imorse öste regnet ner utanför fönstret. Det är bara hundnördar som bestämmer sig för en hel förmiddag i skogen i sånt väder. Och hundnörd är man ju =)
Så vi packde väskan och begav oss ut. Som tur är var det mest uppehåll när vi väl kom fram.

Dixie har varit lite låg några dagar. Hon är väl också i sin skendräktighet för hon beter sig märkligt.
Hon ville inte alls följa med idag och hon höll fast vid att jag skulle åka själv. När jag går ut genom dörren brukar hon komma och se vart jag går. Men hon kom inte, utan låg och sov vidare.

Väl framme var hon inte alls lika laddad som hon brukar. Hon var bara lagom.
Men hon tog sitt spår, vinklar och bloduppehåll i vinkel och störande moment gick bra. Men raksträckorna går inte så bra.
Hon hinner göra massa annat. Kolla på alla andra intressanta dofter som finns i skogen. När hon har snurrat ut och tittat så återgår hon till spåret. Och när hon väl tar det så gör hon det jätte fint. Hon kan spåra och hon gör det bra när hon väl gör det. Men dessa små extra turer måste tränas bort. Har fått tips av Anita hur vi ska göra.

Men roligt tycker hon att det är och hon är jätte trött och nöjd efteråt. Hon åt upp hela sin klöv idag.
Klöven är ju en otrolig förstärkare för henne, så då tycker man ju att hon borde ansträna sig i spåret för att komma till slutet fortare.

Ikväll är det "avslutning" på vår lydnadskurs. Jag gillar verkligen lydnaden. det passar mig väldigt bra med redan skrivna mål. Och att man har något att kämpa för.
Egentligen vill jag bara fort ut på tävling och klara av klass 1 så vi kan börja med klass 2.
Men det kan ju ta en evighet. Kan hon bara sluta tramsa med inkallningen så har vi kommit en bit på vägen.

Nä, nu får jag sluta sitta här och filosofera. Har massa annat att göra.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0