Jag blir inte klok

Idag blev jag tvungen att gå upp tidigt för jag hade parkerat bilen på en plats där man inte får stå på onsdagar mellan kl 08.00-12.00.
Tänkte passa på att träna lite i parken samtidigt, det var länge sedan vi var där.
Jag hade tänkt träna platsliggning och att hon inte ska ta rus.
Min plan idag var att jag hade en säkerhetslina och det vanliga kopplet. Så fort hon hör att man kopplar av kopplet brukar hon springa. Tanken var att när jag kopplar av kopplet och hon tar rus så märker hon att det inte lönar sig eftersom hon sitter i lina.
Vi gjorde som vanligt och jag kopplade loss det vanliga kopplet. Och allt bara gick som det skulle. Inga busögon, inte en tendens till att vilja ta rus. Hon låg stilla och det gick hundar förbi, men hon låg kvar.

??????

Sedan tränade vi lite inkallning och det var helt perfekt. Sen tog jag av linan för att se om hon fattade att hon hade den på sig. Tränade läggande och ställande med lös hund och det gick jätte bra. Nä, jag blir inte klok.

Idag är hon en liten ängel.

Sen är det det här med rutiner innan tävling. Jag har provat att ha henne i bilen innan, men då är hon så frustrerad över att hon fått sitta där fast hon vet vad som är pågång och då är det mycket nära till rus. Alldeles för mycket uppladdningsenergi så det slår över.
Igår provade jag att ha henne med hela tiden. Men då blev hon rastlös av all väntan så det slog över rejält när det var vår tur.
Hm... Kanske ska prova att gå med henne precis innan så hon blir av med lite energi genom promenad och nosande och några minuter innan så börjar man värma upp. Kanske?
Först tänkte jag att om jag har henne i bilen och sedan tar ut henne på en plan så hon får springa innan, men sen kom jag på att det är ingen bra rutin. För det är inte alltid det finns planer att springa på.

Men nästa gång ska jag prova att ha henne i bilen ett tag och sedan gå med henne en runda. Inte för att det kommer göra någon skillnad för denna hund blir aldrig trött när hon vet vad som komma skall.

Nästa lydnadskurs som börjar nästa vecka måste jag enbart träna med lös hund och att hon inte ska springa. Det är inte momenten som är problemet, tänk om det vore så väl =)

Sen är det ju såhär med Dixie att hon tröttnar väldigt fort när hon ska göra något hon kan. Med inställningen:
"Åh, måste jag göra detta, det kan jag ju. Det är mycket roligare att springa isåfall"
Hon älskar ju utmaningar och vill hela tiden lära sig nytt. Gammalt är inte roligt. Så jag kanske får ha det med mig i min strategi. Kanske vi kan börja med något nytt moment så att hon inte blir less. För får hon inte utmaningar så skaffar hon egna. Jag tror det kan vara en plan.
Och om vi bara släpper de här lydnadsmomenten ett tag så kommer hon kanske tycka det är roligt att göra dem igen sen.

Detta är min nya plan nu. Än är det inte helst slut på fantasin =)

Planen den här månaden är:
Träna platsliggning
Träna på att inte springa rus
Passivitet
Rutiner
Nya utmaningar i form av nya freestyle övningar och kanske rutan
Träna sök
Träna apport
Träna hopp

Apport och hoppet har vi inte gjort så mycket, så där finns gnistan ännu. Men vi ska träna sparsamt och det gör vi redan eftersom vi inte har något hopp eller apportbock hemma =)

Nu ska Dixie få massage




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0