irritationen kryper fram

Idag började med en bra dag. Det var lite vår ute och vi gick och matade ankor.

Sedan var det valpkurs och efter det så började den nya lydnadskursen.
Och det är bara så att Dixie tycker inte det är tillräckligt roligt. Så enkelt är det, och jag lyckas inte få henne att tycka det är tillräckligt roligt heller. Och jag har provat mängder av olika saker/belöningar men hon springer hellre egna rundor.
Och det börjar bli mycket irriterande eftersom hon gör det HELA tiden. Så fort hon har tråkigt, så fort hon blir osäker, så fort hon bara kan....
Förutom det, så är hon ju en stjärna. Hon hade mycket fint framförgående, hoppade kanon, gjorde en bra inkallning, och även budföringen gick fint.

Hon gör ju aldrig rus när vi tränar sök. För det gillar hon.
Hon vill helt enkelt inte ligga plats, gå fot, stanna kvar m.m. Hon vill springa och tyvärr så är det inte mycket springande i lydnaden.
Tänk om vi bara kunde få bort de här rusen. Så långt vi hade kommit då. Allt står och faller med det nu och det känns så himla tråkigt. För just nu bara faller vi.

Ikväll känns det bara som om jag struntar i alla mål och då sjunker min motivation att träna.
Just nu känns det som om det aldrig kommer gå. Det är en mycket jobbig svacka vi är i just bara för ett enda beteende som vi vill ha bort.

Vi går lydnaden nu enbart för att hålla den vid liv, för vi kommer inte kunna gå vidare. Inte med den inställningen som hon har nu.
Hon har sitt sök och så får vi hoppas på agilityn att det ska vara mer roligt i sig.


Tänk bara när vi hittat rätt, wow säger jag bara! Vilken hund jag kommer ha den dagen. Jag har den hunden just nu, bara ett beteende bort. Retligt nära!
En vacker dag så går det. Då har vi löst det. Och då är hon fulländad för en fortsättning.


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Klart ni kommer komma vidare i lydnaden! Det här går över lita på mig :-) Vi ska ta samma fråga om ett år igen... ;-) Kramiz

2009-03-14 @ 16:18:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0