Lördag

Idag gick jag upp kl 06.00. Vad gör man inte för lite hundaktivitet en lördag? =)
Nytt spår och sök ställe idag som var helt fantastiskt vackert! Stora planer smides för stället i framtiden. =)

Dixie var inte så laddad på sitt sök som vanligt. Hon låg och åt pinnar ??????????
Värme? Efter-löpet? Vuxen? Jag vet inte.
Men hon jobbade på bra ändå. Hade svårt med ena sidan. Men vi ställde oss så hon fick hjälp av vinden och då tog hon direkt. Men jag tycker ändå hon borde klarat det. Kanske dags att backa några steg igen, för det var likadant förra gången. ??
Ingen rast eller ro. Direkt efter var det dags för agilitykurs.
Tränade kombinationer och säcken och däcket var de nya hinderna. Absolut inga problem. Säcken var väldigt rolig och däcket hoppade hon utan att jag ens hann med att visa.
Hon sprang från mig två gånger, men jag vill inte kalla det rus längre, för hon kommer väldigt fort igen.
Men det är mycket tydligt att hon gör det när hon inte riktigt vet vad hon ska göra.

Det är mycket viktigt att hon inte misslyckas med något, för i de situationerna som hon inte gör rätt och hon inte får klick så blir hon "sur" och det är lätt att hon sticker. Och jag måste verkligen hålla skenet uppe och absolut inte ta om det som blev fel. Då vill hon inte. Man får absolut inte tjata övningar med denna dam!  Men hon har alltid varit sån. När hon inte gör rätt och hon får utebliven belöning så tar hon väldigt illa vid sig. inget hårt straff, men ändå så tydligt. Hon vill inte vara med. Där ser man hur det är med olika individer. Jag lär mig massor av det, så det är väl helt enkelt meningen att jag skulle få en underbar liten utmaning.

Resten av dagen gick åt att hjälpa till i Svalöv. Jag spolar plattor med högtryckstvätt och det finns två stycken som är alldeles galna i vattenslangen. Det går tyvärr inte alls bra att ha dem ute då.
Så de får vara inne. Selma protesterar högljutt sitt missnöje, medan Dixie är smartare än så.
Helt plötsligt när jag står där och sprutar så kommer hon där. Jag undrar vem tusan som släppt ut henne, när jag sa att ingen hund skulle komma ut.
Jag och syster bytes av och jag är inne med hundarna. Helt plötsligt är Dixie borta och jag ser genom fönstret att hon är ute. Det ända sättet hon kan tagit sig ut på, är att öppna dörren till hallen. Lirkat upp källardörren och gått ner för mycket brant trappa- gått igenom alla rum¨, där man egentligen inte kan gå för tillfället och slutligen puttat upp dörren från källaren och UT! Och det var precis så det gick till. Smart hund!

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Härliga Dixie! :-)

2009-05-03 @ 11:21:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0