Alltid trevligt med fredagar

Fredagar är speciella. Det lägger sig en inre ro i min kropp för man har hela härliga helgen att se fram emot.
Idag blir det först jobbsom vanligt och sedan ska vi ut och äta med några kompisar ikväll. Imorgon blir det släktkalas hela dagen och på söndag blir det spår/sök med valpkurserna + oss själva.

Igår var det lydnadsträning och vi lyckades få fram platsliggningssituationen som Dixie inte klarar. Och det känns bra, för då vet jag vad problemet är och på så sätt kan man börja jobba med det.
Det var mycket bra träning och det känns som vi måste göra om detta ett antal gånger.
Dixie känner sig nämligen osäker när andra hundar går upp, hon vet inte vad hon ska göra då. Det som också var mycket positivt var att hon kom till mig de gånger hon gick upp, alltså försökte inte busa med någon annan.
Totalt blev det mycket lång platsliggning för Dixie, kanske 10 minuter. Vi satte även hundar 1,5 meter ifrån henne som fick göra inkallningar framför henne. Även det tyckte hon var en konstig situation och sprang till mig några gånger, men efter ett antal omlägg så kunde hon ligga där fast de gjorde inkallningar framför nosen på henne.

Måste säga att hanhundarna var mycket duktiga med tanke på att Dixie löper. Ingen av dem gick fram till henne och de kom på sina inkallningar!

Resten av träningen gick också bra. Vi har börjat träna lite fjärrdirigering och det går bra. Ligg fungerar på avstånd och även sitt, men hon har fel teknik i sättandet när vi gör det på avstånd, så det får vi träna in ordentligt på nära håll.

Idag är det fint väder och jag vill genast gå ut och träna.
Det blir apportering, utgångsposition och ställande idag.


hej hopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0