Nu har hon kommit på det!

När jag och Dixie ska träna brukar det börja med att jag hämtar klickern och belöningar, Dixie hör såklart det och kommer direkt och är alltid pigg på träning.
Nu har världens sötaste kommit på hur man ska göra. Hon gör som jag =)
Dixie går till träningsväskan, öppnar dragkedjan utan problem, rotar bland leksaker och spårlinor och kommer tillbaka med klickern i munnen som hon visar för mig. Sedan gör hon en liten lekinvit och springer några glädje varv med klickern för att sedan lägga sig i sin fåtölj och vänta på att jag ska komma. Och det gör jag utan tvekan =)



"Så matte, nu tycker jag vi ska träna"


Jag smälter som en glass i solen när jag ser hur glad hon är över att ha kommit på detta trick!
Hon är verkligen en "klickerklok" hund =)

Vi har tränat shejping idag. Åh vad det är roligt. Fri shejping från grunden av beteendet att sitta vackert.
Helt utan hjälper, inga mutor och ingen target, utan det handlar bara om att prova sig fram i små steg tills man når målet. Och det tog ca 5 minuter totalt att lära henne "sitt fint" som jag kallar det.
Hon behöver få lite bättre balans innan jag lägger till kommandoordet, men rörelsen kan hon =)
Såg film om hur Fanny Gott lärde in det och blev tvungen att prova. Och det funkade!

Gå in på www.klickerklok.se och gå in under knappen "film" så hittar ni en mängd roliga trix och andra träningsknep.



Kommentarer
Postat av: Pernilla

asg härliga Guldstjärnan! :-)))

2009-11-05 @ 18:57:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0