Växjö utställningen

Idag var det dags att bege sig till Växjö för att ställa ut tillsammans med sju andra barbeter.
Vi var ganska tidiga in i ringen vilket är skönt. Jag brukar alltid vara lite nervös, men idag var jag FRUKTANSVÄRT nervös. Hade hjärtklappningar och kände mig svimfärdig och så tyckte jag domaren såg arg och farlig ut.
Först ut var hanarna. Trazzel fick sitt sista Cert och blev champion och blev 2:a bästa hane mot Merlin som slutligen blev BIM! Grattis Marie och Merlin!
Sedan var det öppenklass tikar där Dixie, Soya, Dolores och Zola var med. Och tänka sig att min lilla skrutthund placerade sig som 1:a i denna klass.
Sedan var det championtikar där Amande vann över Chippi.
I bästa tik klassen sedan tog Amande hem segern och blev slutligen BIR! Grattis Marie L och Amande!
Dixie blev 2:a bästa tik och fick R-Cacib och Certet vilket resulterade i att hon blev
SVENSK UTSTÄLLNINGSCHAMPION!!!!!!

Nu borde jag ju bli jätte glad över detta och det är jag, men det är ändå någonting som inte känns bra.
Dixie har varit låg de senaste dagarna och var det även idag. Hon trivds inte i ringen och det förvånade mig. Dixie brukar alltid älska gå in i ringen och vifta på svansen och sträcka på sig. Men inte idag.
Och jag är inte en sådan person som gottar mig i framgångar på ett djurs bekostnad. Allt jag och Dixie gör vill jag att vi ska göra tillsammans och för att vi båda tycker det är kul. Och tycker inte någon av oss att det är kul så struntar vi i det. Det funkar ju inte riktigt så när man väl är på plats och man märker att något inte stämmer. Det kändes som om  Team "Maja och Dixie" var halva idag. Och därför kan jag inte riktigt glädjas fullt ut även om jag är jätte glad. Den viktigaste är ju Dixie och är inte hon nöjd så är inte jag heller nöjd. Det hade helt klart känts bättre om hon hade haft sin vanliga attityd så vi kunde le båda två.
Men sådana dagar ska vi alla igenom.

Men jag tror helt klart det beror på att det ska löpas vilken dag som helst. Selma har börjat och då brukar Dixie börja några dagar senare och jag tror bestämt att hon blev lite låg några dagar före löpet sist också.

Hon fick i alla fall kanon kritik trots att hon inte var på topp, så något bra intryck måste hon ha gjort.
"Exellent type, exellent proportion, well angulated front and back, typical coat, exellent chest, strong bones, very good scull, exellent movements"

Efteråt samlades vi och fikade och lät hundarna springa av sig och sedan hade jag litet intro om klickerträning.
Även här märkte jag att Dixie inte var som vanligt. Hon sprang några varv och kom sedan tillbaka till mig.
Och efter att ha fått några åthutningar av de andra tikarna nöjde hon sig med att bara vara hos mig. Och alla som vet hur Dixie är annars vet att hon minsann aldrig skulle välja mig framför lek med andra hundar oavsett hur många åthutningar hon får.

Hon fick istället visa upp lite klickertrick som hon gillade. Vissa av övningarna har vi inte gjort på över ett år, men hon mindes =) Hon är ju klickerhund!
Den ända nackdelen med klicker är att det blir så väldigt kallt om fingrarana vid denna årstiden. Så det var inte en bra utgångsstart för nybörjarna. Vi får väl friska upp minnet till våren när värmen kommer tillbaka.

Efter det åkte jag och Dixie hem till min kompis Ida och åt middag och pratade skit så jag kom typ hem nyss.
Och gissa om jag är zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz!

Godnatt säger jag och min championhund! =)

Kommentarer
Postat av: Maja

Grattis till championatet :) Inte illa! Tråkigt att hon är lite låg har säkert med löpet att göra, kanske känner sig lite mattig då!

2009-11-02 @ 07:27:55
URL: http://coociidog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0