Extra inlägg om utmaning!

Har fått en liten utmaning och klart att man ska anta den! =)

Jag har blivit utmanad av Maja ( www.coociidog.se)
Utmaningen är som sådan att man ska berätta vilken ras din nästa hund kommer att bli? Minst 4 alternativ och max 8, förklara varför + bild. Utmana sedan två andra

1. Barbet- Vill egentligen bara ha barbet resten av livet och kommer ha lite svårt att motivera för andra raser. Men barbet är mitt förstahandsval därför att de är snälla, lugna, lättlärda och arbetsvilliga, söta, lagom stora och fäller inte och passar mig alldeles perfekt!


2. Portugiskisk vattenhund- Verkar också vara en härlig ras som liknar barbet på många sätt. Nackdelarna är den fula klippningen och att de är mer vaktiga, men hade jag inte fått en barbet hade jag nog valt en portis som jag inte hade klippt =)



3. Bearded collie- Gillar denna ras för sin lyhördhet och arbetsförmåga samt att de är vackra. Det enda är att jag är lite rädd för de rädslor som finns inom rasen.


4. Australian Shepherd- Enligt mig är det världens vackraste ras! Otroligt ståtlig och fin och bra arbetshund. Men passar inte min livsstil bortsätt från av vi båda gillar träna! =)


5. Novia Scotia Duck Tolling Retriver (tollare)- Skulle mycket väl kunna tänka mig en liten räv, men som många andra raser så fäller den mycket och då kan jag inte hälsa på familjen som är allergiska.


6. Schapendoes- En trevlig och rufsig liten vallhund som har funnits i mitt synfält länge. Har hört lite negativt om mentaliteten därför hamnar den på sjätte plats. De jag har träffat har däremot varit trevliga schappar!


7. P.O.N- Har aldrig träffat en P.O.N, men det jag läst om den så verkar den trevlig och arbetsvillig. Kanske för mycket egen vilja och självständighet för min smak.


8. Coton de tuléar- När jag blir gammal och grå och har krämpor överallt får man hitta något mindre och då faller det självklara valet på en bomullshund. Självklart att det blir en cotte då =) Är ju ganska svag för små vita tusshundar =)



Jag utmanar Svinhufuds (www.soyax.se) och Marie Hallberg (www.lillamonstret.se)

Alla bilder är lånade från boken "Hundraser i Sverige"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0