Namnträning

Just nu har jag alla tre hundarna här. Det är roligt att kunna utnyttja träningsssituationer då alla tre är med.
Jag brukar leka namnträning med dem allihop. Det är en rolig lek som kräver koncentration. Den går ut på att alla hundar måste sitta på mattan. Sedan kallar jag på en hund och då får bara den hunden jag har kallat på komma fram och hämta sin godis. Hundarna måste koncentrera sig och lyssna på sitt eget namn. Det är så roligt att se glädjen hos den hund jag kallar på. Den sträcker på sig lite extra "haha det var mitt namn och inte ert"
Man får en hund som har mycket positiv förväntan på sitt namn dessutom! Skulle någon av de andra hundarna komma fram fast jag inte har sagt dennas namn så visar jag bara tyst tillbaka den till sin plats på mattan. De förstår efter några gånger att det bara lönar sig att komma när rätt namn sägs.

Detta är en mycket enkel grej att göra, så det kan alla som har fler än en hund prova!

Efter att vi lekt denna leken några minuter ligger nu alla och sover, trötta i huvudet =)

De fick också vars 2 minuter att träna annat på. Dixie fick göra lite konster liksom Selma. Selma är den som kan flest konster, men det är också det enda hon kan =)
Lucy fick träna fritt följ vid sidan, slalom mellan benen och ligg.

Ikväll kommer hela bunten från Norrköping. Jag har städat och fixat så att alla åtta gäster ska få plats.
Imorgon ska jag köra hundarna till sina hundvakter där de får vara över helgen. Det blir lugnast så för oss alla.

Vi önskar er alla en glad påsk!


Kommentarer
Postat av: Gunmai o Liza

Glad Påsk på er också.

Ska prova namnleken idag men mina hundar är inte så kloka som dina, ska berätta hur det går.

2010-04-02 @ 07:12:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0