Uppladdning

Hur laddar vi inför den hektiska helgen?
Jo, genom att vila oss i form.
Både jag och hundarna har varit trötta och sega idag. Jag blev t o m tvungen att sova middag så trött jag var.
Vet inte varför.

Lucys sista hörntand flög ut idag. Jag tror hon är lite öm i munnen, för hon vill inte leka så mycket.
Vi var nere i stan idag igen bara för att gå. Alla uteserveringar är nu i full gång och folket trängs för att få plats.
Lucy är helt avslappnad trots miljön. Jag satte mig ner på en bänk och efter 5 sekunder la hon sig ner.

Lucy blev 5 månader igår. Jag har trott att hon har varit 5 månader ett tag nu. Vet inte hur jag räknat till det?

Jag minns när Dixie var 5 månader, då kunde hon typ allt. Jag var mycket snabb med att lära henne konster och kommando direkt. Men jag var nog lite för snabb, för jag tror att det slarvades en del med viktiga grunder då.

Jag kan säga att Lucy kan knappt några kommando alls. Men henne har jag haft en annan strategi. Jag har ägnat mycket tid åt miljö- och passivitetsträning och att hon helt enkelt fått vara med i alla sociala miljöer. Jag har lagt ner mycket tid på att utveckla lekbelöningar, vi har tränat mycket skvallerträning på främst andra hundar som vi möter och mycket tid har lagts enbart på fokusträning. Jag låter henne mogna in i träningsrollen.

Jag tror att om man har dessa grunder så blir det ett lätt jobb att lära in alla moment och sånt senare.
Vi har ingen brådska och jag kommer fortsätta ett bra tag till med dessa grunder bland annat.
Lite har vi såklart börjat med. Hon börjar till exempel bli duktig på ordet "stopp" som jag använder vid trottoarkanter, i trappor och vid dörrar.

Jag tror hon kommer bli en kanonhund. Hon är redan helt fantastisk!

Ikväll är det Dixie-träning som gäller. Vet inte vad vi ska träna, lydnad blir det i alla fall av något slag =)

Kommentarer
Postat av: Marie Lidblad

Jag tror du gör helt rätt Maja!

Jag litar på dig!

Marie

2010-04-30 @ 18:35:51
URL: http://batterikullens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0