Brunbjörnen

Idag har Dixie fått sin vaccination mot herpes, så nu hoppas jag att hon och valparna slipper den hemska sjukdomen som annars kan orsaka utslag och dödsfall i en kull.
Det nya hos veterinäran var att Dixie åt godiset hon fick efter sprutan som veterinären gav henne. Det har aldrig hänt att hon tagit torra foderkulor där. Det visar hur hungrig hon är.

Min bruna björn Lucy är så underbar. Vi har tränat idag och hon är så duktig. Utställningsträningen gick mycket bättre idag. Sen fick hon träna på avståndsbelöning och markera spårpinnar. Hur duktig som helst! Som avslutning blev det lite platsliggning med olika störningar och det fixade hon fint.
Hon har verkligen blivit rolig att jobba med för hon har varit lite segstartad. Så är det inte längre, hon blir jätte glad när vi ska träna och har mycket bra fokus.

En fördel med Lucy är att hon svarar bra på sociala belöningar, alltså klappar och kel tillsammans med beröm. Det gör inte Dixie. Dixie tycker inte om när man ska klappa henne under träning, jag tror hon tycker det stör hennes koncentration, men hemma i soffan går det bra =)
Däremot är Lucy inte så förtjust i godis, men det var inte Dixie i början heller. Det intreset kom efterhand. Jag vill ha så många belöningsmöjligheter som möjligt i vår träning så jag kan variera och välja rätt belöning till rätt situation. All belöning med föremål gillar dem båda och det är super bra! Har man hund utan föremålsintresse får man anstränga sig desto mer i slutändan.

Nu har hon precis strimlat pappersinsamlingen. Ja, hon är så underbar så =)


Kommentarer
Postat av: Marie Lidblad

Kul att Lucy tagit av sig "dräkten". Funka har nog precis hittat den:-)

Kan man vaccinera mot herpes? Det visste jag inte. Måste vara nytt? Berätta mer!

Kram Marie

2010-08-16 @ 19:56:51
URL: http://www.batterikullens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0