julstämning och spår

Julstämning är något som har fattats detta året hos mig.
Vanligtvis brukar det första tecknet vara första advent då man plockar fram ljusstakar och allt sånt. Men detta året var vi ju i Oslo så det hann vi inte med och förra helgen gick det inte heller eftersom hela huset var fyllt med glittriga tyger som min mamma skulle så åtta klänningar av till ett nummer på isshowen som Tilda är med i varje år.
Men så äntligen igår började storbaket. Det blev många lussekatter och pepparkakshus, visserligen skulle det mesta säljas på isshowen men jag fick magen full i alla fall =) Även idag har det bakats.

Vi var där igår och tittade på showen, det var fint som vanligt. Sedan fick vi skynda hem till idolfinalen. Detta året var det också min favorit Jay som vann!

I morse blev det minsann till att gå upp tidigt och bege sig iväg till Sibirien för spårning.
Det blev personspår för båda idag med riktiga spårpinnar, något de aldrig gjort förr. Dixie brukar bara göra personsök eller viltspår, personspår har hon aldrig gjort förrutom ett valpspår när hon var bebis. Och Lucy har inte riktigt fattat grejen ännu.

Om någon inte vet vad personspår är så är det ett spår från en människa som hunden ska följa med låg nos. I spåret ligger träpinnar med doft från människa som hunden ska markera så att vi kan se att hunden går på rätt spår.

Först var Lucy. Hon är rolig, hon vet var spåret är, men hon har så många andra "spår" hon bara måste kolla så hon går lite på allt, men ändå går hon ganska rätt och hon hittade varannan pinne, men hon markerade inte så väldigt bra (inte konstigt när vi aldrig tränat det). Hon är inte lika klipsk som Dixie på att förstå direkt så här måste vi träna mer.

Sedan var det Dixie. Britt hade lagt spår till Dixie så jag hade ingen aning om vart spåret gick.
Dixie är verkligen helt ny på detta, har aldrig tränat det med henne, men hon är så himla smart så hon fattar ju nästan direkt vad hon ska göra. Vi väntade in att hon skulle markera första pinnen och sedan så vet hon att det är det hon ska leta efter.
Hon fick ett U-spår och hon tog alla pinnar utom en där hon blev störd av en pinne som flög upp i rumpan på henne så den hoppade vi över.
Hon imponerade på mig får jag säga! Det trodde jag inte hon skulle klara eftersom hon inte är van att jobba på det sättet, men det är bara så att det spelar ingen roll vad sjutton vi än tränar, Dixie klarar allt och gör det med bravur!

Som avslutning blev det en långpromenad på stranden där de fick springa av sig ordentligt.

Sedan dess har jag haft mycket trötta och nöjda hundar som bara sovit hela dagen.

Några bilder:


Mina goda lussebullar, det bästa jag vet!


Och med lite glögg så är det fulländat!


Pepparkakshus som skulle bli en av vinsterna till lotteriet på isshowen


Och så blev det två bilder på hundarna också =)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0