Snöträning

Idag var det faktiskt bra väder för lite träning utomhus. Inte så kallt som igår.
Jag packade min lilla väska med träningsgrejer och tog med Dixie ut till det stora grönområdet.

Hon fick börja med apportering av dummie. Full fart som vanligt och glädjen på topp.
Sedan har det ju en tid varit populärt med att lära in ställande under gång med något som kallas "hopp-stå".
Vi har ju lärt in på ett annat sätt, men eftersom Dixies ställande skulle kunna bli något bättre så valde jag att prova denna metod idag. Det kan ju inte göra det sämre och eftersom Dixie är min första lydnadshund så är hon lite av en försökskanin. Och jag blev förvånad över hur bra hon svarade på denna träning. Hon lär sig väldigt fort och efter några gånger så hade hon de där stela frambenen som ger ett omedelbart ställande. Men mycket träning återstår innan det blir riktigt bra. Men detta är helt klart något vi ska jobba vidare med! Visst är det roligt med alla nya idéer i hundträning! =)
Man får aldrig bli fast i gamla mönster, det leder inte till någon utveckling.

Blev även lite fritt föjl, inkallning och läggande och en massa lek =)

Nu är hon trött och nöjd efter denna härliga morgon. 

En annan rolig sak som vi gjorde igår är en annorlunda störningsträning. De flesta hundar är snabba på att räkna ut våra promenadrundor och de vet även när de är på väg hem och var de bor. 
Detta är ett utmärkt tillfälle för träning.

Situationen såg ut såhär. Vi hade gått vår runda och närmade oss vår ingång där vi bor. Och Dixie har såklart för vana att i förväg springa lite före och ställa sig vid dörren. Nu fick hon istället kommandot "fot" och istället för att vika av vid dörren så skulle hon nu gå förbi dörren i fotposition. Hon sneglade en gång mot dörren, men valde ändå att göra som jag ville. Ja, hon tycker nog ibland att jag är rätt knäpp och det är säkert sant =)
Men det gäller att ta vara på sina störningar och utnyttja dem. 



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0