Barnträning och apportering med Lucy

Jag vet att valparna blir 6 veckor idag, har inte glömt, men tyvärr har jag inte haft tid att ta bilder på dem, så det blir 6-veckors presentation imorgon.
Men kan i alla fall meddela att Bruno nu är störst i kullen.
Det blir inte mycket tid över till datorn, men just nu har de en sovpaus.

Min kusin har varit här idag med sin dotter Olivia 6 månader. perfekt träning för valparna att träffa bebis och träna på riktig barnvagn.
Valparna var väldigt intresserade av Olivias väska med alla hennes babysaker.

Den som var lite skeptisk var Lucy. Lite förvånande, hon som älskar alla, men kom på att hon nog aldrig har träffat någon bebis i sitt liv. Hon var mycket intresserad, men backade när Olivia försökte ta henne. Sen höll hon avstånd ett tag.
Men det släppte efter en stund och sedan var Lucy bästis med Olivia och ville pussa henne hela tiden.
Barnskrik var också något nytt och när Olivia skrek sina högsta toner var både Dixie och Lucy där för att se om hon mådde bra.
Som sagt mycket bra för valparna.

Även Brunos husse var här på fika och ville hälsa på Bruno. Bruno var pigg en stund men sedan slocknade han och var som död.

Lite mildare temperatur idag och till och med lite sol. Men fy vad det blåser.

Jag har hunnit träna ett ordentligt apporteringspas med Lucy. Fy sjutton vad duktig hon är. Hon fick sitta kvar medan jag gick ut på fältet i zick zack. Diskret droppade jag dummien på ca 100 meters avstånd från henne så den var dold. Sedan gick jag tillbaka till henne och väntade ca 2-3 minuter innan hon fick starta att söka. Hon for i väg som en kanonkula och jobbade mycket bra i vinden och hittade den direkt. Sen kommer hon med den direkt.

Gjorde även lite andra varianter där hon fick sitta kvar. Jag gick ut ca 50 meter och sedan kastade jag dummien så långa jag kunde- gick tillbaka till henne och väntade några minuter och sedan skickade jag på henne. Otroligt bra minne har hon.

En annan variant var att hon fick gå med mig ut på fältet. Hon går lite framför mig och efter ett tag droppar jag dummien när hon inte ser, fortsätter gå, sedan går vi tillsammans tillbaka- väntar och sedan skickar jag på henne.

Det finns ingen tvekan hos henne, utan hon jobbar på rakt ut och hittar vad hon söker. Vilken tjej!!!!

Dixie får sitt pass imorgon. Jag får ta med en extra dummie nästa gång till Lucy så hon får träna på dubbelmarkeringar.


Olivia blev populär hos valparna, men vi fick passa de vassa gaddarna =)


Lucy blev bästis med olivia efter en stund....


....och efter det ville hon bara vara med Olivia vart hon är var =/



Det var även barnträning i lördags. Här är Elsa inne i valphagen.


Och håller Emelie på att lugna ner en lite för vild valp =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0