BARF

När äntligen solen kom tillbaka efter flera dagars frånvaro så väljer jag att sätta mig  5 timmar inomhus på föreläsning om BARF (Biologiskt anpassad rå föda)- Och det var det värt!
Jag har lärt mig massor idag om utfodring av hund till fördel för BARF-metoden och jag tror verkligen att detta är det rätta och det bästa för våra hundar.
Det var en mycket duktig föreläsare från Danmark som berikat dagens deltagare med viktig information och en del skrämmande info om torrfoder.

Varför jag har blivit så intresserad av detta är att jag har sett så mycket positiva effekter på mina egna hundar när jag övergick till färskfoder istället för torrfoder. (Färskfoder är inte samma som BARF, men en mycket bra början)

För att ta Selma som exempel. Hon blir 9 år i sommar och har ätit torrfoder av hög kvalité hela sitt liv, hon har haft en del krempor genom åren. Klåda, håravfall, kramper, och så brukar det bli 1-2 allvarliga veterinärbesök om året. Hon har även haft mycket känslig mage. Råd vi har fått från alla veterinärer är ju deras specialfoder Hills av olika sorter. Det har alltid hjälp för stunden, men problemen har alltid återkommit.

Sedan i somras så började jag med färskfoder till Selma och kan ni tänka er- Hon har inte varit sjuk sedan dess, ingen klåda, inget slicka-på-tassar-tills-det-blir-sår, ingen magproblem, pälsen har växt ut m.m. Och inte nog med det, hon är piggare, gladare, lekfullare och helt enkelt en helt ny hund!
Detta är själ nog för mig att bli helt övertygad om att torrfodervärlden är mycket en fusk- och marknadsförningsbransch.

Även Lucy och Dixie mår utmärkt och det konstiga är att när jag började med färskfoder så minns jag att försäljaren nästan vågade lova 100% att jag skulle få HD-fria hundar vid röntgen om jag gav detta foder. Det var ju värt ett försök och det visade ju sig att jag fick HD-fria hundar. Slump eller inte? vem vet? Men jag kommer fortsätta så länge det fungerar.

Något som var himla klokt idag var att föreläsaren ställde sig frågan- Vilka andra djur för utom sällskapsdjur äter enbart pellets?
På djurparker säger alla veterinärer att djuren ska ha så naturliga föda som möjligt. Och det finns ingenstans i naturen där torrfoder är naturligt för ett rovdjur som hunden.
Men hos våra veterinärer så säger de Hills/Royal. Kanske för att de flesta veterinärer får in 50% av sina inkomster genom foderförsäljning?

Jag kan verkligen tips om denna föreläsningen, den kommer igen och jag ska verkligen försöka själv att blanda egen mat mer. Lite krångligare, men både billagare och såklart bättre för hundarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0