Sommar

Det ljuvliga vädret håller i sig. I dag har det varit närmare 25 grader och det är nu nästan helt grönt överallt.
Det känns som om vi bara hade en vecka vår innan det blev sommar.
Lite oroväckande kan jag tycka eftersom Sverige brukar ha ca 10 kanondagar om året och nu har vi haft kanonväder i en vecka. Alltså kommer väl hösten komma i juni. Hoppas inte.

Men man får passa på att njuta så länge det varar.

Jag och min vän Sanne har i eftermiddags suttit och stekt oss på en av stans uteserveringar. Så trevligt!

Efter det tog jag med mig vovvarna ner till stranden för vattenapporteringsträning med dummies.
Det var mycket folk på stranden som både solade och badade, så vi fick bege oss till hundstranden.

När det är apporteringsträning kan jag bara träna en hund åt gången och den hund som får sitta och titta på blir som galen. De får inte bli konkurrens om dummies!!!

Bada+apportera är ju det bästa mina hundar vet och den som måste vänta blir mycket frustrerad.
Skulle behövt vara en person till, en som kan träna apporteringen och en som kan träna passivitet. Men idag var det bara jag så det fick bli som det blev.

Lucy är en stjärna på apportering i vatten! Hon hämtar allt och levererar i min hand. Dixie har lite svårare att skärpa sig när det är vatten inblandat. Hon springer gärna några varv för mycket innan hon lämnar av. Då får hon inte fortsätta. Istället fick hon sitta och vara frustrerad och titta på när Lucy apporterade.

Som avslut så får de bada tillsammans och då kan de få konkurrera om pinnar och annat, men inte dummies!

När vi var klara och jag lastat in hundarna i bilen så kom jag på att vi glömt passivitetsträningen.
Mina hundar har nämligen förknippat att havet betyder träning, lek eller annan rolig aktivitet, så de har ofta höga förväntningar när de känner doften av havet.
Men ibland kanske man inte vill vara aktiv, utan kanske bara sitta och titta. Då måste man träna på det också i den situationen. Så jag lastade ur hundarna igen och gick ner och satte oss på en bänk tills de var lugna och avslappnade.

Nästa gång ska jag ta passivitetsträningen före. Det lär bli svårare, men nödvändigt.

När vi var hemma igen fick hundarna vara ute i trädgården och torka. Jag gick in och plötsligt ser jag att Dixie försöker öppna altandörren med handtaget för att komma in. Det stoppades direkt, jag hoppas verkligen inte hon lär sig öppna dörrar med handtaget, det kommer bara bli till min nackdel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0