Tankar om juniorhandling

För några veckor sedan när vi var på utställning i Malmö så stod jag och tittade på juniorhandling i finalringen i väntan på min egen tur.
För er som inte vet vad juniorhandling är så är det alltså barn/ungdomar som visar upp sin hund, men där bedömningen ligger på hur duktiga barnen är på att visa upp sin hund, inte hur hunden ser ut.

Dessa barn är otroligt duktiga på att visa upp sina hundar och alla lyckas plocka fram sina hundars bästa sidor, men eftersom inte hundarna bedöms och alla barn visar sina hundar mer eller mindre lika fint så måste det ju vara näst intill omöjligt som domare att välja ut någon som ska vinna. Vad är det då som avgör???

Vad jag såg så verkar det mycket övergå till att barnen visar upp sig själva och bredvid sig har de en hund. I juniorhandlingsringen är alla barn förklädda till tanter i prydliga kärringdräkter och vissa har otroliga håruppsättningar gjorda av äkta proffs som måste tagit timmar att få till.

Jag vet inte, men någonstans måste det gått lite snett när det ser ut såhär.

I Malmö var det även väldigt många flickbarn i kjolar så korta att de knappt kunde springa för att inte kjolen skulle åka lite för högt upp. För mig verkar det som det håller på att spåra ur lite. Kan inte juniorhandling få fortsätta att vara BARN som visar hund? Det är det som är det charmiga. Nu är det inte alls charmigt, det är så strikt och stelt så man kan undra var man har hamnat.

Det är väl inget fel om barnen är finklädda, men det börjar lukta lite överdrift för min smak. Gammal blir man ändå, det är ingenting man behöver skynda sig för att bli.

Bilderna nedan är lånade:









Såhär härligt önskar jag att det kunde se ut lite mer! För mig är detta "äkta" juniorhandling =)



Kommentarer
Postat av: Pernilla

Underbar sista bilden!!!

Håller fullständigt med dig,

juniorhandling = med förklädd skönhetstävling för barn i Sverige???

2011-04-05 @ 20:15:37
Postat av: Maja Holmström

Ja, sista bilden skulle kunna vara du när du var liten med din afgan =)

2011-04-05 @ 22:42:25
Postat av: Pernilla

Ja så sant så :o)

Jag var ju inte mer än 2 år tror jag när jag själv var ute med en groendal och afghan, det ska börjas i tid ;o)

2011-04-06 @ 17:43:20
Postat av: Ewa Thurfjell

Måste bara hålla med helt underbara bild den sista!

2011-04-10 @ 21:31:26
Postat av: LISEN

HÅLLER MED DIG TILL PUNGT O PRICKA.. VART TOG BARN MED HUND VÄGEN???? DETTA SPEKTAKEL HAR GÅTT TILL ÖVERDRIFT PÅ ALLA LEDDER, DAX FÖR SKK ATT BROMSA SNART. LÅT VÅRA BARA VARA BARN OCH INTE "SMÅ TANTER".



EN SOM VAR MED DÅ DET VAR EN KUL UPPVISNING..

2011-07-04 @ 21:52:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0