Stockholmssuccé

Då var vi hemma igen efter en trevlig helg i Stockholm. Allt har gått precis som jag önskade :)
Vi har bott i en flott våning hos våra bekanta på Östermalm och blivit väl omhändertagna och servade med god mat varje dag.

I fredags var det dags för Lucy att göra sin inprovning (lämplighetstest) till terapihundsutbildningen.
Hon blev godkänd på samtliga moment och får nu fortsätta på nästa del av utbildningen som är yrkesinriktad och som börjar till våren.
Det känns jätte roligt!

På lördagen blev det julshopping i Gamla Stan och så hann vi med att träffa några vänner och släktingar.

Och sedan var det söndag och utställningsdags. Vi var sist ut i ringen så vi kunde ta det lungt hela morgonen. När vi väl kom på plats vid vår ring så dröjde det inte lång tid innan det strömmade till folk som var intresserade av Barbet. Både jag och Daniel pratade på oavbrutet ända fram tills vi skulle in i ringen. Jätte många trevliga människor som ville veta mer om rasen. Så stort intresse har jag aldrig tidigare stött på på utställning, men det var såklart jätte roligt. Det är ju ett av mina favoritämne att prata om :)
Vi träffade även lite trevliga Barbetägare och det är alltid lika kul!

Hundarna älskar uppmärksamheten och kelar med alla som vill bli kelade med. Dixie är hellycklig när hon vet att det är utställning och hon vill att alla ska titta på henne hela tiden. Själv tycker hon nog att hon är världens finaste hund, det ser ut så på henne när hon stolt visar upp sig så fort någon tittar på henne. Lucy ligger mest och vill bli kliad på magen =)

Tiden gick helt plötsligt väldigt fort och rätt som det var så var det Barbeternas tur. Mio (Clayhill Etienne) var först ut som enda hane och fick Exellent.
Sedan var det dags för mig och Lucy. Jag blir alltid så himla nervös när det är utställning. vet inte varför, för det har ju aldrig gått dåligt, men jag blir det i alla fall.

Den finska domaren var noggrann och hårdhänt mot hundarna och inte speciellt trevlig. Han såg sur ut och pratade ingenting.
Men Lucy klarade av hans hårda hantering och lyckades charma till sig ett Exellent med Ck. Och så var det dags för mig att snabbt byta hund till Dixie. Domaren var ännu hårdare mot Dixie. Det var precis som han skulle testa eller se om han kunde få fram någon rädsla eller aggressivitet, men det fick han inte =) Så hon fick också Ck och då var det dags för Daniel att för första gången visa upp en av sina hundar och eftersom jag redan hade Dixie så fick han ta Lucy.

Han skötte sig bra för att vara första gången. Nu spelade det ju ingen roll eftersom jag hade två vinnare i ringen och det blev Dixie som blev BIR och Nordisk Vinnare 2011 och Lucy blev 2:a bästa tik med Cert vilket betydde att hon blev Svensk Utställningschampion!

När jag sedan läste kritiklapparna så var det strålande kritik för båda, så domaren var nog inte så sur som han såg ut =)
(Kritiken läggs ut på hemsidan under "resultat" som vanligt)

Under 2011 är Lucy utställd 4 gånger i Sverige varav hon har plockat 4 raka Cert, (även i konkurrens)
Hon är för övrigt ganska sparsamt utställd eftersom vi valt att satsa på lite annat än utställning.
Men det var skönt att hon fick sitt Championat i helgen så behöver man inte tänka mer på det. Jag hade anmält henne till My Dog en dag också i fall hon inte fått Cert igår, men nu hoppar vi över det.

Som BIR-Vinnare så blev Dixie fotad till tidning, jag ska se om jag hittar bilden och kan länka till den senare.

Vi ställde även upp i gruppfinalen och fick springa in i den pampiga stora ringen, men där var det tack och hej direkt. Men man får ju passa på att visa sig när det är en så stor publik =)

Tyvärr blev det inga bilder tagna denna gången.

Nu ska jag andas ut och vila upp mig på Gran Canaria en vecka. Flyget går på onsdag och så kommer jag hem den 21:e december perfekt till jul =)



Kommentarer
Postat av: Gunnel Svinhufvud

Jättestort GRATTIS från oss i Lerberget!!!

Ha en riktigt skön och härlig semester!

Kramar från oss alla.

2011-12-12 @ 18:19:58
Postat av: Gunmai o Liza

Håller med föregående talare,

grattis, grattis, grattis!

Trevlig semester!

2011-12-13 @ 12:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0