Söndagsträning

Jag har varit flitig idag och redan hunnit träna två pass var med hundarna.

Igår kväll satt jag och läste mängder med hundartiklar för att få lite ny inspiration i vår träning. Jag hittade massor och antecknade flitigt och idag så provade jag alla tips jag läst.

Det har endast blivit förberedande agilityträning. Det finns massor man kan träna på utan att befinna sig på en agilitybana.
T ex har vi börjat träna massor med cirkelarbete. Det är roligt, men väldigt jobbigt för mig som måste springa en massa. Men det bevisar ju bara att man måste träna upp kondisen =)

Övningen går ut på att man ska springa i cirklar, både små och stora och hunden ska både kunna vara på höger och vänster sida och följa hur föraren än rör sig.
Det finns många syften med denna övning, men jag behöver den verkligen för att träna hundarna att inte hoppa eller bita i armar eller ben när jag springer fort.
Ett problem som jag främst har med Dixie (har många små fina ärr från vår agilityträning där hon har bitit i ren iver), men även Lucy har visat tendenser till att vilja bita i jacka och armar. Så det ska vi träna på nu. Men jag tycker redan vi gjort framsteg bara idag.

Sen har jag fortsatt att träna på 2x2 metoden i slalom och det går riktigt bra. Men jag måste akta mig för att inte gå för fort fram. Slalom är ett knepigt hinder och tar tid att lära in. Men jag tror verkligen på denna metod att jag både ska få säkra och snabba slalom. Vi jobbar vidare och ser hur det går.

Ett tredje pass med kontaktfältsträning blir det om några timmar. Nu är vi verkligen igång!

Imorgon har vi avslutning på rallylydnadskursen och tyvärr har jag inte hunnit träna någon rallylydnad alls i veckan.
Men jag har beställt 10 skylthållare och koner och ska fixa laminerade skyltar på jobbet i veckan så vi även kan träna rallylydnad på allvar.

Det har blåst jätte mycket nu i några dagar och det har gjort att det har torkat upp på alla stora gräsfält och det underlättar när man ska träna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0