Strandfynd

Ett fynd av havssköldpadda har funnits på stranden i Borstahusen. Jag och mamma for ner i eftermiddags för att ta oss en titt. För att slippa leta tog jag med en hund. Det blev Lucy. Jag släppte henne på stranden och efter bara några sekunder hade hon hittat skalet av sköldpaddan som hon också passade på att rulla sig på.
Detta ska vara världens största havssköldpadda, men det är bara en bit av skalet som ligger kvar.
Artikel:
http://hd.se/skane/2011/02/09/ovanlig-skoldpadda-hittad-i-skane/




Idag är det exakt 1 år sedan jag åkte till Schweiz och hämtade lilla buslus på flygplatsen. Tänk att det redan gått ett år. Hon är en underbar hund, även om hon är i busåldern just nu. Men det är Dixie alltid. Hon kommer nog aldrig bli vuxen. Hon har alltid busglimt i ögat. Igår när jag var ute på fältet och tränade så använde jag en tom burk att lägga avståndsbelöning på.
Lucy tränade först och var jätte duktig, sen fick Dixie träna, men när hon tagit sin belöning så tog hon även burken och sprang runt med och hade jätte kul. Lucy som låg plats tittade med stora ögon och när det sen var hennes tur igen så gjorde hon samma sak. De ser och lär på gott och ont.


Sen gick vi lite i skogen och plötsligt stöter Lucy upp en fasan. Det tyckte hon var vansinnigt kul och ville bara mer och mer. Men det fick hon inte. Det räcker med en jaktgalning. Dixie har bara jakt i huvudet när vi närmar oss just detta skogsområde. Det är fullt av fasaner och kaniner och hon kopplar på sin spårnos direkt och man ser tydligt när hon får upp spår, då viftar svansen som en propeller och hon är mycket angelägen om att få fullfölja sitt spår.
Själv längtar jag efter att kunna träna kontrollerade viltspår istället.

Imorgon har vi bokat stallet och ska träna lite agility bland annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0