MH-diagram

Jag hittade Dixies MH-diagram igår på SKK. Har inte sett att hennes "stjärna" var utlagd där förut.
Men det är mycket intressant tycker jag. Jag älskar diagram just för att man ser så tydliga resultat. Skalan är 1-5 där 1 är lågt och 5 är högt i hundens reaktioner.



Beskrivning

Resultat

Nyfikenhet/Orädsla

2,7

Aggressivitet

1,3

Socialitet

3,3

Jaktintresse

4,0

Lekfullhet

3,6



För mig är detta mycket viktig information om en individ där man lätt kan utläsa vilken typ av hund man har, inte minst ur avelsynpunkt.
Detta stämmer mycket bra i Dixies fall. Mycket jaktintresse, stor lekfullhet och låg aggressivitet.

Än så länge är det bara 2 barbeter i Sverige som genomfört MH-beskrivning. Jag önskar att fler gjorde det så vi kan se hur "stjärnan" ser ut för hela rasen.
Det är många viktiga bitar som bedöms på MH. t ex hur mycket rädslor som finns i rasen. Även skottprov testas som är viktigt just för att vi har en jaktras.
Man får inte glömma bort den mentala biten, för mig är det något av det viktigaste.
Det kommer även att komma ett nytt slags test för hundar BHP (Beteende och personlighetsbeskrivning Hund)
Jag kommer lära mig mer om det under konferens i Stockholm.

Hundar kan MH-beskrivas från 1 års ålder och skall inte tränas för det innan. Testet tar ca 30 minuter och kostar runt 300 kr och anordnas av brukshundsklubbar eller specialklubbar runt om i landet.

Kommentarer
Postat av: Marie Lidblad

Stjärnan är nog typisk för Barbet!

2011-01-31 @ 20:37:17
URL: http://www.batterikullens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0