Nu har jag provat

Jag provade igår övningarna från boken det här med att koppla loss och att det inte ska vara en belöning.
Det är ju framförallt Dixie som sticker iväg som en kanonkula för att springa av sig så fort jag kopplar loss henne.

Jag hade dubbla koppel på henne och när vi var på det stora fältet så knäppte jag loss det ena. Hon försökte springa iväg men satt fast i det andra kopplet. Efter 2 gånger så gjorde hon inte så mer, utan stannade och tittade på mig istället. Då blev det klick och belöning =)

Provade idag också och hon mindes sedan igår. Så fort jag kopplade loss henne idag så tog hon kontakt direkt. Hon är så vansinnigt smart denna hund, (på gott och ont) hon lär sig allt direkt.
Sen började vi gå och det är första gången som jag har kunnat gå med båda lösa på promenadstigen vid det stora fältet utan att de först far iväg för lek.
De gick istället bredvid mig hela tiden, frivilligt. Det har nog aldrig hänt.
Fantastiskt! Varför har jag inte kommit på detta förut? Det gav resultat direkt, men vi kommer få träna det några veckor för att det verkligen ska sitta.


Jag hälsade på min farmor igår. Hon var glad trots omständigheterna, men hon kan ju inte prata. Ibland är vi lite osäkra på hur mycket hon förstår, men när jag berättade om hundarna så kom det ljud och skratt från henne.
När hon innan hälsat på oss och hälsat på våra hundar så har hon faktiskt kunnat formulera ord. Hon brukar säga "så fin" och där ser man ett exempel på vad djur kan göra inom vården.
Jag önskade så att vi hade kunnat ha med en hund till henne och till alla andra som låg på avdelningen så de fått uppleva lite glädje.

Idag har jag tittat lite på terapihundsutbildningar och det stod lite vad hundarna måste kunna. De ska kunna apportera 5 sorters föremål i olika material. Jag provade idag med både Dixie och Lucy. Lucy hämtade alla föremål direkt, hon fick trä, plast, papper, metall, tyg. Hon har inga problem med något. Dixie tyckte att metallvispen var äcklig att bära.

Lucy hade passat perfekt! Det har jag tänkt på länge. Vi får väl göra ett lämplighetstest någongång så får vi se vad någon utomstående tycker om hennes lämplighet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0