Rolig hundträning

Idag har jag tränat alla tre hundarna och eftersom det inte blivit så mycket hundträning på sista tiden så var alla tre super taggade!

Lucy fick träna fotgående med vändningar, läggande under gång som börjar bli helt okej nu, apporteringen är hon mycket duktig på också, ibland släpper hon apporten innan hon hinner sätta sig, men det tränade vi direkt och sedan klarade hon det hur bra som helst.
Lucy måste alltid avlämna apportbock i utgångsställning/fotposition. Det är det första hon får lära sig. Lär man det från början så behöver man inte jobba bort massa onödiga hjälper sen.

Sen tränar vi kontaktfält i trappan fortfarande. Jag kan tala om att det går helt utmärkt! Vi provade sist på kursen om hon kunde känna igen situationen på A-hindret och visst kunde hon det. Riktigt fina kontaktfält gjorde hon.

Lucy är mycket lätt och hennes träning går frammåt i rasande fart. Men det beror inte på henne, utan det är helt enkelt så att man lär sig mest genom att träna sina hundar. Den första (Selma) gjorde man många missar med och resultatet har blivit en mycket glad och snäll hund men som lyder endast när det passar henne själv.
Med den andra (Dixie) kastade vi oss in i alla hundsporter där allt var nytt för oss båda, men vi har klurat ut det ganska bra ändå trots att vi båda varit nybörjare. Vissa grejer hade jag valt att träna anoulunda nu med facit i hand, men det är detta som är inlärningen för mig själv.

Därför går allt lekande lätt med lilla Lucy eftersom jag redan "övat" på två hundar tidigare.
Lucy är min lydigaste hund =)

Dixie fick träna rallylydnad idag och det gick bra. Hon börjar få in sättandet framför nu som har varit svårt för henne eftersom vi tränat så mycket vanlig lydnad innan så hon söker sig gärna till vänster sida.

Selma var helt vild idag på träningen och gjorde femtioelva saker samtidigt. Det är alltid lika roligt att se henne med motivation för det är inte alltid hon är såhär träningsvillig som hon var idag.

Jag sitter och funderar på om Dixies nästa trick ska bli att stå på frambenen. Jag vet inte om det går eller om jag lyckas lära henne det, men det kan vara värt ett försök. Jag har en träningsplan i huvudet.
Eller är det någon som har andra riktigt svåra utmaningar som hon inte löser på 5 minuter? Jag söker något som vi kan ha som en utmaning och jobba på under längre tid. Inte lätt när man har en hund som lär sig i rasande fart


Kommentarer
Postat av: Marie Lidblad

Hörde på radion igår om en som fått EU-bidrag för att klickerträna sin guldfisk!Guldfisken kunde en massa konster. Hennes nästa projekt var att få en kalv att göra en volt! Kan Dixie utmanas?

Kram från ett snöstormande Gotland

2011-01-06 @ 15:58:11
URL: http://www.batterikullens.se
Postat av: Maja Holmström

Då får volten bli vårt nästa projekt =)

2011-01-06 @ 17:14:48
Postat av: Pernilla

Krypa baklänges? Hoppa hopprep tillsammans med dig?

Såg det idag på MyDog..

2011-01-07 @ 19:31:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0