Tävlingsträning i rallyn

Igår på rallylydnaden hade vi tävlingsträning. Väldigt kul tyckte jag!
Precis vad vi behöver!

En bana var uppbyggd på en plan dit hundarna inte får vara på innan. Man värmer alltså upp på en plats och ska prestera på en annan plats. Detta är suveränt bra träning för tävlingshundar.

Efter banvandringen fick alla ekipage gå banan en gång var. Precis som på tävling och naturligtvis inga belöningar på banan.

Det var första gången för Lucy i sån situation, så det var spännande att se hur hon låg till. Och jag trodde det skulle gå sämre än vad det gick.
Vi kom runt, även om det inte var perfekt, men jag tror nog vi skulle bli godkända om det varit tävling.
Men hon får vänta ett tag till innan det blir tävling för hennes del. Jag vill inte ligga på gränsen mellan godkänd och icke-godkänd på träning. Lite mer säkerthet tack!
Bitvis gick det jätte bra. Men vi fortsätter träna på, nu såg jag att det finns hopp i alla fall.
Hon är väldigt störningskänslig och tappar lätt fokus om det händer roliga saker runt om. Men det är bara att fortsätta träna på det.

Sen byggdes banan om och vi fick en chans på en ny bana också.
Det gick bättre för Lucy då.

Dixie klarade sig galant. Fast vi fick några missar i början på första banan, men sen flöt allt på som det gör med denna hund.
Andra banan kan inte varit många minusavdrag för där gjorde hon allt perfekt som jag vill ha det.

Hon är helt otroligt! Det är en så härlig känsla när man verkligen känner att allt bara funkar och att hunden gör allt man ber om med glädje.

Om en månad är det officiell tävling för våran del i dagarna tre och jag hoppas vi kan göra en favorit i repris och ta första titeln.
Men allt kan hända så vi tar inget för givet.

Först har vi en annan "tävling" att fokusera på. Vi åker om en vecka.



Kommentarer
Postat av: Marie Lidblad

Lycka till säger vi på Gotland! Vi är lite avundsjuka för tillfället! Men min gamla mammma går före allt. Dessutom hinner jag nog träffa mitt barnbarn Lea!

Kram Marie med alla hundar

2011-06-28 @ 19:49:56
URL: http://batterikullens.se
Postat av: Pernilla

Lukaz Lusepudel säger tack för massagen igår!

Det märks tydligt vilken skillnad det gjorde på hans gång :o)

Stort Lycka till för kommande "tävling" önskar man kunde varit där och hejat på er!

2011-06-28 @ 20:42:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0