Rabiesvaccination

Rabies vaccination måste man ha för att kunna ta med sin hund utomlands. Det är en lång process som tar minst 6 månader.

Idag kom rabiessvaret för Lucy och hon har bildat en himla massa antikroppar så nu är får även hon följa med utanför gränserna.
Både Dixie och Lucy har haft extremt god marginal vid provet och måste vara för vi har gått efter vererinär Carins råd.

Hon säger att de hundar som har svårast att bilda antikroppar och som man ofta måste göra om allt på är hundar som rabiesvaccineras innan 6 månaders ålder och som har rabiesvaccinerad mamma.
Så när jag ville rabies vaccinera Lucy som valp så avrådde hon och sa att vi skulle vänta.

Sen ger hon även Rabisin i första sprutan och Nobivac i andra sprutan. Verkar vara effektivt!

Men snart behöver ju ingen bry sig om detta då blodprovskontrollen skall tas bort detta året. Då behövs bara de två sprutorna och sedan ska det vara klart.
Jag förstår inte varför?


Jag och Lucy har varit på rallylydnadsträning i kväll och för första gången kändes det RIKTIGT bra. Hon var fokuserad och engagerad och tyckte det var himla kul. Det gick så bra så vi kunde ta oss igenom en hel bana utan belöning.
Det behövde vi! Då vet jag att det går och att hon kan. Förut har vi gjort några skyltar och sedan har hon tappat fokus, men idag fungerade det hur bra som helst!

Kan också tala om att vår skotträning går riktigt bra. Idag var det mycket vift på svansen när hon hörde skott.
Bingo! Tänk vad lite klickerträning kan göra!
Men vi kommer fortsätta tills vi ligger på mycket plus, så att hon har tillräckligt många bra minnesbilder.

Dixie har fått en 3 km runda cykelmotion i stan, från jobbet och hem. Vi har aldrig cyklat i stan så jag visste inte hur det skulle gå, men det gick alldeles utmärkt.
Hon blev utskälld några gånger av mötande hundar, men det skiter hon fullständigt i, hon tittar inte ens på dem, utan springer bara vidare bredvid cykeln.





Kommentarer
Postat av: Marie Lidblad

Din veterinär Carins hypotes stämmer INTE på mina hundar! Har alltid börjat med rabiesvaccination vid 3 månader på både labbar och Barbet (deras mödrar har varit vaccinerade)och jag har inte en hund som inte haft tillräckligt med antikroppar! Däremot vaccinerar jag alltid valparna 2 gånger. Har använt både Rabbicin och Nobivac. Ingen skillnad i resultaten vid blodprovstagningen.

Marie

2011-05-04 @ 20:21:26
URL: http://batterikullens.se
Postat av: Maja

Det är såklart att de är många som går igenom ändå, även om man vaccinerar tidigare, men det finns de som inte går igenom och oftast så är det det samband man kan se då enligt henne.



2011-05-05 @ 16:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0