Ny Guldstjärna och nya rön

Igår kväll var vi åter på stadspromenadsträningen och denna gången hade jag en ny Lucy i kopplet.
Hon uppförde sig exemplariskt och fick massa beröm av instruktör Karina som tyckte det var STOR skillnad jämfört med förra gången och det var det helt klart. Då var allt nytt, ny plats, nya övningar, nya hundar, nya människor, nya dofter....
Till denna gången hade vi tränat och det går hur bra som helst. Igår var det tre nya hundar med plus att det var fler nya övningar och ny plats, men Lucy blev inte störd av det utan hade full fokus på sin matte =)

Ursäkta om det blir lite tjatigt om allt beröm jag ger till min lilla vovve, men jag tycker det är så himla roligt att det verkligen börjat fungera så bra med allting nu. Lucy har ju från början inte varit så intresserad av att träna med mig, hon har tyckt ALLT annat varit såååå intressant så därför känns det så skönt att det har lossnat för oss nu.

Hon har nästan gått om Dixie i sin duktighet nu, det är bara tävlingslydnad/rallylydnad som Dixie fortfarande är ett strå vassare i, men Lucy flåsar henne i nacken.....

Nästa vecka ska Dixie få följa med. Hon kan också behöva träna med lite nya hundar som störning.
Tänkte även att Dixie ska få börja på rallylydnaden igen. Om vi ska tävla detta året kan det vara bra med lite ordentlig träning.
Hon fick ett pass igår ute på fältet och hon glänste som vanligt.

Imorgon ska jag cykla bort med henne och skvallerträna på kaninerna i lilla djurparken.

Varmt har det varit idag, närmare 25 grader. Hundarna har fått svalkande frysta ben att kyla sig med som de tycker är mycket gott =)





Sen börjar det komma ny forskning på giftiga fästingmedel och dess biverkningar. Jag tycker allt sånt är obehagligt och jag är så nöjd med att de giftfria preparaten fungerar på mina hundar för jag kommer aldrig någonsin använda något fästingmedel med gift och sätta på mina bästa vänner.

Vi vet alldeles för lite om det och som sagt så kommer det nog komma en hel del otrevliga upplysningar om fler hemska biverkningar framöver.
Så fort det visar att det kan ha skadlig effekt på människor och barn så kommer det säkert förbjudas, men det kanske tar 10 år till innan det forskas fram.

http://www.nsk.se/article/20100730/HASSLEHOLM/707299889/1125/


För mig är det inget alternativ med giftpreparat. Själv är jag supernöjd med Tic Clip och hundarna var 100% fästingfria förra året.
Våldsamt dyra har de blivit, förra året köpte jag brickor för 299 kr styck, nu kostar det 479 kr styck.



Hittade även en artikel om varför torrfoder inte är att föredra:
http://www.aftonbladet.se/halsa/allergi/article12269170.ab

(Och JA, jag vet att det finns jätte många hundar som levt jätte länge som som aldrig varit sjuka fast de ätit torrfoder hela livet, men det finns också jätte många hundar som faktiskt är sjuka och som kanske inte hade behövt vara det?
Jag är säker på att om jag struntat i att lyssna på veterinärernas snack om sitt Hill's och istället gett färsk foder till Selma från början så hade vi sluppit en massa dyra veterinärbesök och besvär.
Selma är mitt levande bevis på att jag tror att torrfoder mest är skit!)

Och än så länge hyllar jag färskfodret och alla dessa positiva effekter till den dagen då motsatsen är bevisad!

Kommentarer
Postat av: Linda Andkvist

Jag tar "bara" 400:- för Tic Clip. Och bärnstenshalsbanden är ännu billigare.

2011-05-12 @ 23:01:33
URL: http://www.stormstjarnanskennel.se
Postat av: Carolin

på Grizzly (finns på Väla och Burlöv center) säljs de för 299kr!

2011-05-16 @ 21:40:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0