Måndagsträning

Tur att det alltid finns måndagar att se fram emot då det vankas mycket hundträning :)

På agilityn idag blev det många roliga och svåra kombinationer och mycket träning på klätterhinderna.
Jag var inte så nöjd med Lucys kontaktfält idag, men det var ett tag sedan vi tränade det så det behövs friskas upp i minnet. Det är ju framför allt A-hindret som ställer till det, då Lucy har bråttom över. Men det är bara att nöta in det bättre. Vippen var inga problem idag och den kunde hon ta i fart. Det är jag mycket nöjd med och balansen är hon jätte duktig på.
Hon var lite vildare än vanligt idag.

Sen var det mer träning och då fick Dixie ett lydnadspass där hon var duktig på allt hon gjorde. I rallylydnadens högre klasser ska man kunna ha hunden på sin högra sida och inte bara det, utan den ska även kunna alla skyltar på höger sida. Jag blir bara trött när jag tänker på det och tappar motivationen direkt. Jag tycker det förstör mycket i sporten och hoppas att reglerna ändras tills nästa revidering.
Men vi börjar ändå träna det lite. Det är ju utmaning, men en väldigt tråkig utmaning.

Sen fick Lucy köra ett pass till med terapihundsövningar.
Inkallning till annan person
Inkallning till mig när annan person har godis i handen
Lägga huvudet i knä/hand på annan person
Passera förbi andra hundar på nära avstånd
Sitta kvar med störning (hundar som går runt)
Gå sakta

Hon var jätte duktig på samtliga moment! Jag hoppas hon kommer klara provet. Det hon ska kunna till inprovningen är följande moment:

-Hälsa på en främling
-Beröring, en eller flera personer som klappar hunden
-Hantering, lyfta hunden titta på tänder, hårdhänt hantering
-Reaktion på ljud, en ljudlig och en visuell
-Linförighet, gå med slakt koppel
-Tillgänglighet, främling kallar på hunden
-Ta emot godis fint
-Hård kram
-Reaktion på någon som skriker och puttar på föraren
-Förarens uppförande

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0