Träningsproblem

Efter kvällens träning så kan jag konstatera att jag har två problem med vardera hund.

Dixie problem:
Idag var det dags att introducera kattmaten för Dixie. Det var den störning som användes på tävlingen sist i fortsättningsklassen i rallylydnad så därför har jag blivit tvungen att köpa kletig kattmat att träna med.
Detta är något hon inte alls är van vid eftersom vi inte har någon katt, så doften av kattmaten var en utmaning.
Hon hade svårt att hålla fokus hela tiden och sneglade mot burkarna, men hon kunde gå lös förbi utan att ta det, hon försökte inte ens. Men det var helt klart en större störning än vi hittills stött på.

Jag måste lägga upp en plan för det här. Måste införskaffa mängder med fler svåra störningar och träna på det mycket så det inte blir något märkvärdigt på tävlingen.
Resten av skyltarna känns nu bra och fungerar i olika miljöer, men mer störningsträning behövs! Kriteriet kommer ligga på att Dixie ska hålla ögonkontakt oavsett vilken störning där finns. Inget man löser på ett träningspass precis men jag får ta mig i kragen och se till att fixa detta!

När vi tränar detta att hon ska låta bli saker så är det ingen förbudsövning. En förbudsövning är något som hunden vill ha men som den inte får lov att ta.
Istället tränar vi på "låta bli". I den övningen så ska hunden själv inse att det inte lönar sig att försöka ta det som lockar, utan att den tjänar på att låta bli.
Skillnaden är att i en förbudsövning så finns hundens lust att ta det förbjudna fortfarande kvar oavsett hur mycket skäll den får om den skulle ta det.
I låt-bli övningen så väljer hunden själv att avstå från det som lockar och vi behöver inte använda massa arga kommando för att den ska låta bli, den gör ju det självmant.
Det blir mycket pålitligt och hundarna älskar utmaningen och känner sig så duktiga när de klarar att låta bli saker.

På rallylydnadstävling får man ju inte använda ordet nej eller göra något som är otrevligt med hunden. Där ska man visa att man kan samarbeta och lösa problem utan konflikter som bygger på korrigeringar.
Har man använt sig av korrigeringar i sin träning ser man det ögonblickligen på tävling och man får poäng därefter.
Tur att det finns andra sätt att träna hund som dessutom ger bättre resultat!


Lucy problem:
Detta är egentligen ett värre problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hinna lösa. Eftersom Lucy varit slö en längre period så har jag tränat henne utifrån det och jobbat mycket med fart och motivation för att tagga henne. Alla rutiner i vår träning har byggt på att det är en slö hund jag tränar.
Nu när hon blivit frisk så är det en helt ny hund som är vildare än vildast och kräver ett helt annat upplägg i sin träning. Det är som att träna en helt ny hund och då måste vi egentligen börja om lite från start för att komma rätt. Nu är hon så taggad att det kommer gnäll och skäll i fotgåendet och hon hoppar och gör allt för fort.
Hur jag ska hinna med att ändra dessa rutiner vet jag inte. Och jag menar det verkligen.. Jag har ingen aning hur vi ska hinna få rätt på varandra.


Agilityträningen idag gick i alla fall hur bra som helst. Förrutom att vi hade 90 graders piskande regn hela tiden som förstörde mitt nyfixade hår. Det bekommer inte Lucy det minsta. Fy sjutton så duktig hon är! En riktigt svår tunnelkombinations bana med 18 hinder med många fällor tränade vi idag och hon tog inte fel en enda gång.
Vi får nog börja lägga in den rejäla stöten på denna sporten snart för detta är hennes grej ända in i benmärgen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0