Tassvård


Alla 10 valpar har fått sina klor klippta igen. De har så små gulliga tassar med små klor så man behöver bara ta en millimeter av spetsen. De ligger i mitt knä när jag klipper deras klor och efter jag har gjort det så får dem tassmassage. Jag brukar lägga lite vikt just vid tassmassage på valpar och unghundar för att de ska slappna av när man håller på med tassarna och t ex klipper klorna. Det blir en slags hanteringsträning för framtiden. Mina hundar älskar tassmassage och när man pillar med tassarna och därför har det aldrig varit något problem med deras kloklippning heller.

Det är ganska många hundägare som jag träffar på mina valpkurser som har problem med detta med att klippa klor. Den vanligaste orsak till att det kan bli problem att klippa klor är att ägaren är osäker på exakt var man ska klippa. Hunden känner av ägarens osäkerhet och det känns inte tryggt för hunden. Kanske har ägaren också någon gång råkat klippa i pulpan så hunden har känt smärta och ägaren har då blivit ännu mer osäker och kanske tyckt synd om hunden (ömkat) och så har det blivit en negativ spiral.

Här kommer lite tips vid kloklippning för de kommande valpköparna till när det är dags för er att ta över kloklippningen:

1. Kela och mys med hunden och massera tassar och ben lite varje dag när hunden är trött (utan att klippa klor)
2. Känn på klorna och kläm lite på dem med fingrarna.
3. Håll i tassen. Om hunden försöker dra åt sig tassen så är det viktigt att inte släppa, men var helt tyst och lugn själv och vänta tills hunden blir lugn. När hunden tillåter att du håller fast tassen utan att göra motstånd, beröm och släpp tassen. Detta brukar jag upprepa många gånger. Hunden lär sig snart att enda sättet att få tassen fri är att vara lugn och stilla.
4. Håll fast tassen och kläm lite på klorna. Om hunden försöker dra åt sig tassen, så håll bara lugnt kvar och invänta att hunden slappnar av, när den gör det så klämmer du lite på klorna igen. Om hunden är lugn så beröm lugnt och släpp tassen.
5. Ge lite tassmassage mellan varven
6. När hunden är duktig på detta med att hålla stilla tassen när vi håller i den så är det dags för klotången.
7. Det är viktigt att man själv är trygg och lugn när man ska klippa klorna och då är det en fördel om man vet var man ska klippa.
Om man tittar på klon underifrån så är den lite skrovlig i mitten och sedan jämn ut mot sidorna. Klipp aldrig in på det skrovliga området, då klipper du i pulpan. Detta kan vara bra att veta om hunden har mörka klor där man inte ser pulpan
8. Klipp bara yttersta spetsen och klipp lite och ofta istället för mycket och sällan.
9. Man kan ha några godisbitar vid sidan och varje gång hunden klarar av att vara lugn när du klipper så får den en godbit. Detta påskynda inlärningen ytterligare.
10. Om du skulle råka klippa i pulpan- lådsas som ingenting, ofta känns det inte så mycket om man bara klippt i den lite, men skulle man ömka och bli stressad själv så har man talat om det för hunden och då blir det en negativ "grej" av det. Det är ofta ägarens reaktion som talar om för hunden om det var något att bry sig om eller inte. Ta bara nästa klo i lugn och ro och var noga så misstaget inte upprepas.

Såhär brukar jag göra och det finns säkert många andra bra sätt att träna in det på. Dela med er om ni har fler tips!
Alla sätt är bra utom dem dåliga :) Jag är inte så mycket för tvångsträning på något sätt som nog de flesta vet, så de tipsen kan vi vara utan här! :)

Det blev allt för idag!




Kommentarer
Postat av: Marie Lidblad

Vilken underbar bild på den lilla tassen! Jag tror stenhårt på tassmassage! Valparna ser välmående ut. Så härliga bilder på hela "högen"

Kram!

2012-04-23 @ 21:55:01
URL: http://www.batterikullens.se
Postat av: Marie Lidblad

Vilken underbar bild på den lilla tassen! Jag tror stenhårt på tassmassage! Valparna ser välmående ut. Så härliga bilder på hela "högen"

Kram!

2012-04-23 @ 21:56:12
URL: http://www.batterikullens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0