Den lille sjuklingen är hemma

Jag har hämtat hem Selma från djursjukhuset idag. Hon är inte bra, men eftersom veterinären inte kan hitta något fel på henne så får hon vara hemma tillsvidare och så får vi hoppas hon piggar på sig här. Hon har fått mycket smärtlindrande sprutor med sig hem.
De misstänker att det kan ha varit ett akut diskbrock, eftersom de har kollat hela magen, alla organ och alla prover och allt är bra. Symptomen på ont i magen och ryggen kan vara snarlika och mycket svåra att skilja.
Så nu ska Selma vara i stillhet en vecka och om det är något litet diskbrock så ska det förmodligen läka ut.
 
Stackars lilla Selma! Hon såg eländig ut när jag hämtade henne och svansen hängde. Men hon rörde sig bättre än igår. Hon var ganska stressad och flåsig, men nu har hon kommit till ro och ligger så stilla så jag ibland måste kolla så hon verkligen lever.
 
Det var en jätte bra vetrinär som jag fick prata med idag. En vettig en.
Förra veckan när vi var i Landskrona hos vet så tog de ju en massa prover och skulle göra massa utredningar fast vi då bara sökte för hennes öron/ögon ju.
Redan efter en minut hos den veterinären så påstod han att Selma säkert hade Cushings sjukdom eftersom han tyckte Selma hade dålig päls. Och efter att deras provsvar kommit så hade Selma lite hög produktion av kolesterol och då gav de bara oss ett recept på vetaryl som Selma skulle äta livet ut och som innebär ständiga återbesök och uppföljning, minst var fjärde vecka.
Detta kändes inte bra för oss, eftersom Selma varit tunn i pälsen i flera år och inte har några andra symptom på det. Vetaryl är även en mycket riskfylld medicin att ge, både för oss människor att hantera och för hunden.
Men nu hade djursjukhuset tagit fler prover som visade på att det inte var cushings som Selma hade och de avrådde oss från att börja med den farliga medicinen, det var ingen medicin man skulle skynda sig med att använda och speciellt när inte hunden har några fler symptom än lite tunn i pälsen.
 
Detta var precis min misstanke. Jäkla idioter! Det är så typiskt Landskrona-vetten att göra såhär. Det är därför jag inte gillar dem. De får för sig något och sen ska det utredas in i minsta detalj och hittar de minsta lilla så ska det överbehandlas.
Man kanske inte får tänka så, men ibland känns det bara som att vissa veterinärer försöker leta fel för att de ska tjäna massa pengar och få en fast "patient". Och de har inte diskuterat några alternativ med oss.
Jag tror även mina föräldrar har förstått att de inte ska ringa dit mer.
 
Nu hoppas jag bara att Selma blir frisk snabbt och att hon kan leva många år till!
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie Widblom

Jag håller med dej om att ibland får man känslan av att vissa veterinärer bara ska ha en massa pengar. Hoppas hon blir bra nu. Våran Astrid hade sååå ont i magen för några årsen så hon kunde varken gå,sitta, ligga,eller stå. Hon blev inlagd på Valla djursjukhus i Linköping.Dom körde ner en kamera i magen och upptäckte kronisk magkatarr. Hon behöver inte äta medicin men hennes mage får aldrig vara tom, därför äter hon tre ggr per dag. Helst ska hon äta 4 ggr men så länge det fungerar med tre så gör vi så.
Hoppas lilla Selma blir bra.
Marie

2012-08-30 @ 21:37:47
URL: http://www.laspezias.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0