Debut i lydnadsklass 1

Imorse ringde klockan 06.00.
Då var det var dags för mig och Lucy att gå upp och åka på vår första tävling i lydnad.
 
Vädret var katastrofalt! Det var rejäl snöstorm och jag var osäker på om vi skulle komma fram.
Innan påfarten till motorvägen var vägen oplogad och där satt 5 bilar kors och tvärs som fastant i snön. Jag fastade också en stund och hann få lite panik, men lyckades gasa mig loss och vända för att sedan ta en annan väg. En riktig mardröm var det med igensnöade vägar och mycket kraftigt snöfall och blåst. Det tog nästan två timmar att komma fram och när jag väl var framme så var jag så tacksam för det så jag hann inte bli nervös.
 
Det var 15 anmälda, men bara 9 ekipage lyckades komma. Av dem drog jag lottnummer 9, alltså sist ut.
 
Det kändes som om det var jag + massa bruksmänniskor med sina brukshundar.
Jag hann inte värma upp så mycket innan platsliggningen eftersom det tog så lång tid med körningen. Så det var bara att gå in och göra sitt bästa.
 
Lucy låg kvar hela tiden, fast hon nosade lite och flyttade en framtass lite så det blev betyg 9.
Tandvisning gjorde man direkt efter och där blev det 10 p.
 
Sen var det bara att vänta tills det var vår tur och vi hade fått till en ganska bra uppvärmning, men precis innan vi ska in så får Lucy en lukt i nosen som hon vädrar efter och tappar lite koncentration.
 
Väl inne på banan kör vi bara på. Jag tittade inte på poängen och försökte bara fokusera på det jag skulle göra.
 
Eftersom vi var sist ut så blev det prisutdelning direkt efter och det var extra spännande eftersom jag inte hade en aning om vad vi fått för poäng på övriga moment.
De började bakifrån och när första namnet lästes upp så var jag bara glad att vi inte kommit sist. Men sen lästes namn efter namn upp tills det bara var vi kvar och då förstod jag att vi hade vunnit! Helt sjukt! Det hade jag aldrig räknat med. Denna tävling skulle jag endast se som en träning för att se hur vi låg till. Jag hade inte räknat med 1:a pris och absolut inte att vinna över alla bruksmänniskor med sina brukshundar :)
 
Såhär såg våra poäng ut:
 
Platsliggning 9 p  (avdrag för nosande och flyttad tass)
 
Tandvisning 10 p
 
Linförighet 7,5 p (kändes inte så bra, Lucy funderade över sin lukt och var lite ur fokus, men hon gick ändå med)
 
Läggande under gång 8,5 p (här var hon med på banan igen, hon gjorde som hon brukade)
 
Inkallning 8,5 p (fick avdrag för att hon slog i mig, men det tyckte jag inte hon gjorde)
 
Ställande 9,5 p (Dagens överraskning! Så bra brukar hon inte göra på träning, hon fick 0,5 avdrag för segt sättande)
 
Apportering 10 p
 
Hopp över hinder 8,5 p (avdrag för sent sättande)
 
Helhet: 8,5
 
Totalt fick vi 174 p, 1:a pris och klassvinst!
 
Det är inga superpoäng, men jag är ändå jätte nöjd, för Lucy gjorde så gott hon kunde!
Hon är ju inte supersnabb i reaktion eller handling, så jag får vara nöjd när hon gör sitt snabbaste och det gjorde hon.
Hon höll ihop fint och domaren blev väldigt förtjust i henne. Han tyckte det var en fröjd att se :)
Lite jobbigt tyckte jag det var när han direkt efter att vi var färdiga ville prata om rasen, som han blev väldigt nyfiken på. Jag ville helst bara springa av planen och belöna min hund som undrade om hon skulle få någon lön för arbetet eller inte.
Och det fick hon tillslut.
 
Nu har Lucy fått sin första arbetsmerit och om vi vill kan vi starta i lydnadsklass 2, men jag tror vi ska satsa på en titel i klass 1 först :)
 
Nu är det i alla fall slut med allt tävlande för i år, men jag ser framemot nästa års planer :)
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karolin

Grattis till ert första pris och fösta placering! Snyggt jobbat!! :) Jag tycker ni ska satsa på att få LP1 titeln! :P Ser ju så snyggt ut med en lång merit lista hihi ;)

/Karolin och hundarna

2012-12-16 @ 16:47:06
URL: http://www.rambomicatyra.hundpoolen.nu
Postat av: Gunnel Svinhufvud

GRATTIS från oss i Lerberget!!! Vad duktiga ni är, du och Lucy!
Kram från Gunnel

2012-12-16 @ 19:39:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0