Reflektioner över träningen

Måndagar brukar oftast bli en tränings (B)logg här. Kanske inte är så roligt att läsa om detaljer i vår träningen, men det skiter jag i. Ni som tycker det är tråkigt behöver inte läsa här på måndagar :)
För mig är det en jätte viktig del att jag får sumera vad vi har gjort, hur det har gått och vad jag ska tänka på tills nästa gång. Det är mest för mig egen skull som jag måste skriva ner det.
 
Det blev ingen agility för oss idag eftersom jag inte kände att min hälsa var på topp för att springa.
men jag och Lucy började ändå med att träna på lite specifika hinder och då speciellt kontaktfält.
Vi tränade på att ta vippen i fart och idag gick det hur bra som helst. Hon fick ta några hinder och sedan vippen och sen belöning på det. Tränade även att hon ska få bättre fart på balansen, hon har hög fart, men så förbereder hon sig så mycket för kontaktfältet nedanför så hon saktar in för tidigt. Just på balansen vill jag ha full fart och sedan tvärstopp på kontaktfältet. Det gick ganska bra när jag ställde belöningen på marken några meter bort. Tränade även slalom med störning. Jag satte ut två burkar med godis på var sida om slalomet och det gick mycket bra, hon var helt fokucerad på sin uppgift.
 
Sen blev det lydnadsträning med Lucy. Jag har fått idén att börja träna in tävlingslydnadsmomenten med henne. Vi har inte tränat så mycket på det, men ändå så är de flesta momenten helt okej när vi tränar dem.
Så här ligger hon till just nu, utan att vi har tränat:
 
Platsliggning: OK (Klarar ligga både full tid och avstånd, är även duktig med störningar, kan nosa lite ibland, har även påbörjat träningen på att hon ska ha hakan i marken. Behöver bara träna ett bättre nerlägg från sitt.
Tandvisning: OK (Sitter stilla och låter vem som helst titta på hennes tänder) Kan fortsätta träna med lite olika personer
Linförighet: Inte färdigt, Fungerar ibland jätte bra och ibland inte alls. Gör lite sena sättande och går ibland för långt fram. Vår svaga punkt!
Läggande under gång: OK (Lägger sig korrekt med alla fyra tassarna, någon 10:a kommer det aldrig bli eftersom hon aldrig kommer bli tillräckligt snabb, men lite snabbare än vad hon är nu ska vi nog kunna träna upp. Med avståndsbelöning blir hon nära en 9:a i mina ögon :)
Inkallning: OK (Är hon bara fokucerad så gör hon det klockrent, men ibland fastnar hon med blicken på något intressant och missar att jag kallar på henne, så det behövs tränas lite mer störning)
Ställande: OK (ofta gör hon helt okej ställande, kan alltid slipas på lite extra detaljer, ska nöta det lite mer)
Apport: OK (Inget att anmärka på)
Hoppet: OK (Inget att anmärka på)
 
Så det blir till att slipa på detaljer. Vi tränade på baklängeskedjning idag. Ställande, apport och hoppet blev en liten kedja och det gick väldigt bra. Måste träna lite mer på transporter mellan moment, men annars är jag väldigt nöjd. Helhet, detaljer, kedjor, störning och träning i nya miljöer behövs tränas mer om det ska bli riktigt bra, så vi får se hur långt vi kommer innan jag får någon ny idé.
 
Dixies träning gick sådär idag. Vi började gå en rallybana med två honnörshundar. Jätte bra träning som vanligt. Men Dixie var nog inte tillräckligt uppvärmd, för hon var lite okoncentrerad och för ivrig på samma gång så det blev en hel del skall i banan. Det positiva med det var att om hon börjar skälla så är hon väldigt nära ett överslag, men hon lyckades hålla ihop i banan ändå. Och klarade av honnörshundarna. När hon själv står i honnören så är hon också jätte duktig. Hon kan både sitt, ligg och stå i båda positionerna och full tid.
När vi gick banan igen så gick det bättre, men 8:an strulade lite idag. Leverpastejsdoften gjorde att hon satte ner nosen i backen en gång, men hon gick inte fram i alla fall.
 
Även Dixie fick sedan träna lite tävlingslydnadsmoment, mmmm hon är ju ockå duktig på det, fast det är fortfarande inget vi kommer satsa på. Men man vet ju aldrig om jag skulle få för mig lite idéer i framtiden? :)
 
Imorgon kanske jag måste varna för ett nytt träningsinlägg, för då börjar vi på nya agilitykursen jag och Lucy.
 
Hundarna sover trötta och nöjda nu :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0