Ett litet grässtrå

Nu är vi tillbaka på landet igen och här är det sommar i dag.
 
Men så värst rolig dag har det inte varit. Sent i går kväll började Dixie bete sig konstigt. Hon svalde och svalde hela tiden och dreglade så det blev pölar på golvet. Jag misstänkte att hon ätit något som fastnat i strupen, men jag kunde inte se eller känna något när jag kände henne i halsen. Hon hostade och harklade sig med jämna mellanrum.
Så fortsatte hon hela natten. För övrigt åt och drack hon som vanligt.
Men när det inte gett med sig imorse så fick jag ringa till veterinären för en tid. Vi fick komma till direkt, men de såg inte heller något på den vanliga undersökningen, så det blev till att söva Dixie för att kunna titta mer noggrant med spegel ner i halsen.
Och där fann man orsaken. Ett ca 10 cm långt grässtrå satt hårt lindat runt den ena halsmandeln (tonsillen).
Stackars Dixie, det kan inte varit skönt. Men nu är det bortplockat alla fall.
Hon är lite trött efter sövningen, men annars vid mycket gott mod. Imorgon är hon nog sig själv igen. Före oss hade det varit en hund inne för precis samma sak, så det är inte helt ovanligt tydligen. Dixie är ju en förklädd ko ibland, men nu har jag klippt allt gräs mycket kort så hon inte ska kunna få fler strån i halsen. Från och med nu har jag ögonen på henne!
Det lilla grässtrået kostade nämligen 2300 kr att få bort så det hade man kunnat ha roligare för :/ Men så är det med djur (och bilar,) man klara sig inte utan dem och i mellan åt får man betala ett högt pris för det lilla. (Min bil ska nämligen byta kamrem nästa vecka, en annan kostnad som jag fasar för)
 
 
Men så finns det två andra som inte alls har några problem idag:
Lucy och Balsac har så himla roligt ihop. Nu på kvällen har de lekt tunnellekar. Dt går ut på att man springer sitt snabbaste in i tunneln och den som springer sist brottar ner den andre inne i tunneln och sen tuggar man på varandra och sen börjar man om.
Drickpaus i lekandet
 
 
Dixie hoppade över leken idag, hon nöjde sig med att vara åskådare
 
 
 
 Tugg, tugg, tugg
 
Balsac är så go, men jag tror det kan bli en aning protester från hans sida på söndag när hans familj kommer. Han har nämligen redan hunnit binda sig till mig (det som han inte skulle). Han följer mig hack i häl överallt och blir ledsen nu när någon annan ska passa honom och inte jag är där. Det blir lätt så med den sista valpen, samma var det med sista valpen i Dixies kull. Men det brukar bara vara någon dag, sen kommer han nog trivas ypperligt i sin nya familj. :)
 
Jag har fått massa nya bilder från mina valpköpare, får se om jag hinner publicera några imorgon..
 
Igår satt jag och Daniel och planerade semestern. Det blir MYCKET resande. Först en vecka i Norrköping och skärgården med hundarna, sen en vecka i turkiet, sen blir det Frankrike där jag ska vara med på Barbetsymposiet och sedan åker vi och hälsar på Daniels kompisar i Italien. Hm, ibland längtar jag ändå lite till hösten när allt återgår till det normala vardagslivet. Jag gillar nämligen det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0