Hejdå Timja!


Idag var det Timjas tur att åka. Men Timja flyttar inte så långt, hon kommer bo i Råå utanför Helsingborg hos min kusin Mia, hennes man Anders och mitt kusinbarn Tova.
Timja blir en så kallad foderhund som jag kommer träffa mycket.
Det är Tova som kommer hålla på mest med Timja och de kommer börja på valpkurs och sen får vi se vad det blir! Jag kommer hjälpa till med så mycket som möjligt och kommer även ställa ut henne.

Timja är en mycket trygg och gosig hund, orädd och balanserad och mycket förtjust i både mat och lek. Hon är lite lugnare än andra tikarna, därför valde jag henne till min foderfamilj för jag tror det passar dem bättre.

Timja blir vårt nya lilla hopp i framtiden som avelstik nu när jag valt att plocka bort Dixie från avel.
Avel är ett svårt ämne som inte alltid blir som man tänkt sig, även om man gör allt vad man kan för att det ska bli bra, så blir det inte alltid så. Extra svårt är det med en liten ras där det finns för lite information bakåt i leden.
Men så är det i livet och det är bara att gå vidare. Dixie kommer naturligtvis fortsätta tränas, tävlas och ställas ut och vara den underbara hund hon är! Det är inget fel på henne, hon är frisk som en nötkärna och det hoppas jag hon kommer vara resten av sitt liv.
Detta har naturligtvis varit ett jobbigt beslut eftersom Dixie har så mycket gott och är en av världens mest meriterade Barbeter, men jag har mina åsikter om avel och mina avelsmål och det gäller även mina egna hundar, jag ser inte mellan fingrarna bara för att det drabbar mig själv och min uppfödning. Inga meriter eller titlar i världen ska någonsin komma före hundars hälsa! Man måste göra vad man kan och jag väljer att göra såhär. Många tycker det är konstigt, många säger att jag inte ska bry mig om det, många säger att det berodde på hanen eller kombinationen, men det är mitt val och jag tar inga risker när jag vet vad jag vet.

Oj som det blev, jag behövde väl skriva av mig om detta :)

Hur som helst så känns det som rätt beslut och nu hoppas vi att Timja växer upp och blir en underbar hund på alla sätt  :)


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Nu hänger jag inte med vill du förklara vad det är som inte är OK med Dixie och hennes avkommer.

2012-06-17 @ 20:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0