Träning

Idag har det blivit mycket träning för valparna.
De har fått enskild träning, namn- och inkallningsträning och följsamhet. De är så duktiga.. Problemet blev ju att så fort jag visar mig så har jag 10 valpar hack i häl som tycker dem är så duktiga på följsamhet, så det blir lite svårt att flytta fötterna i mellan åt. Jag älskar att träna valpar, det finns ju inget roligare :)

Jag tränar alla valpar med visselpipa varje gång de ska få mat eller så visslar jag, då kommer de som skott. Det blir en grundläggande signal i inkallning som de nya ägarna kan ta över sen. Visselpipa blir ju en klassisk betingning och fungerar därför mycket bra. De valpar som kommer tränas med klicker ska jag börja klicka in, även det är en klassisk betingning men till skillnad från visselpipan så är klickern inte en inkallningssignal utan en markör som talar om för hunden vad som är rätt.

De börjar bli mycket duktiga på att gå i koppel också, men det blir bara väldigt korta sträckor lite fram och tillbaka. De har tittat på våra höns, det tyckte dem var konstigt.

Sen blev det en ny runda ner till stranden. De blev inte lika trötta denna gången, men väldigt trötta när de kom hem. Tyvärr var det mycket algblomning vid strandkanten så jag ville inte att de skulle gå ända ner till vattnet.


Juni hittade en torkad fisk som hon var mycket stolt över, de andra försökte ta den ifrån henne men hon lyckades behålla den själv :)


Det samlades flera kor som åskådare :)


Lucy var med, men hon var mest i vattnet och bar upp pinnar till valparna. Hon är helt fantastisk med sina valpar. Hon är inte alls irriterad på dem och hon ligger gärna hos dem och är väldigt tålmodig. Hon leker även lite med dem. Om de vill dia när hon inte vill så reser hon sig bara och går. Och det fungerar också, valparna förstår och låter henne vara efter en stund. Världens coolaste morsa!


Så var det dags att gå hem från stranden, Lucy går först med sina 10 barn i släptåg. Bilåkningen går bra, det är bara Alma som blir lite upprörd över att hon inte kan ta sig ut ur buren, men hon lugnar sig efter en stund.


Här har vi en annan valp...

Denna lilla Barbettjej ska flytta till Sverige från England nu i veckan. Det ska bli spännande att följa ännu en Barbet och vi önskar Elisabeth all lycka till med sin nya familjemedlem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0