ekorrhjulet :)

Måndag, första dagen på veckan vilket betyder att vi hoppar in i ekorrhjulet. Veckorna ser nämligen nästa alltid likadana ut.
Och precis som alla måndagar så har vi varit på träning idag.
 
Dixie och jag fokuserade på våra svårigheter i rallylydnaden och jag är mycket nöjd med vår träning. Allt gick super och jag har nu lagt kommando på våra vändningar till höger som vi haft svårt med och det fungerade utmärkt.
Det bara bara en lite dumhet som Dixie gjorde idag. När vi hade tränat och jag skulle koppla Dixie för att träna med Lucy så sticker Dixie iväg mot min ryggsäck där jag har träningsgodiset. Där norpar hon snabbt åt sig hela köttbullepåsen och springer iväg. Jaha, det var det godiset. Att jaga henne är helt omöjligt för det har jag provat så många gånger. Så jag struntade helt enkelt i henne och tog Lucy istället. Efter en stund när Dixie ätit upp allt innehåll så kommer hon och vill vara med, men då bara kopplade jag henne och satte henne i bilen så fick hon sitta där resten av kvällens pass och titta på när jag och Lucy tränade. Tur att vi i alla fall hade uppnått det jag ville på träningen.
 
Jag och Lucy fick till mycket bra saker i agilityn. Först blev det slalomträning. Tränade på snabba ingångar och med mycket fart. Jag kan starta både med henne på höger och vänster sida och sätta henne och gå ifrån till sista slalomporten och hon tar ändå slalomet perfekt. Det känns väldigt bra.
 
Sen övade vi på kontaktfälten. På balansen tränade vi att hon ska ha bättre fart och det fick vi till idag. Fina kontaktfält där! Sen övar vi på att sätta kommando på vippen, det tar ju lite tid, men annars gick den bra idag. A-hindret är svårt. Men det är ändå betydligt bättre än förra veckan. Hon vill gärna hoppa av för tidigt när hon kommer i full fart och det får man inte.
 
Det sprang fullt med kaniner utanför planen, så innan vi började träna så körde vi lite antijaktträning och det hjälper väldigt mycket. Det blir egentligen bara ren skvallerträning, men det är det enda som fungerar. Någon gång i stundens hetta har det hänt att jag provat att bli arg på henne, men det hjälper absolut inte. Så vi håller oss till det som vi behärskar. Jag hade även med mig mitt nyinköpta kaninskinn och det var en succé. Wow vilken belöning det var tyckte Lucy, så det ska vi fortsätta med :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0