Dagens tävling- ett aprilskämt?

Oj oj oj så trött jag är efter dagens tävling i Trelleborg. Det var min och Dixies första start i avanceradklass och jag var så himla nervös.
När jag såg banskissen så blev jag väldigt rädd. Mina "värsta" skyltar var med och det blev till att nöta de momenten på plats. Dessutom låg det ganska utmanande skyltar väldigt nära honnörsrutan och då blev jag ännu mer rädd.
När det var dags för banvandring så berättade även domaren att man inte fick belöna hunden efter banan (innan man skulle gå in i honnörsrutan) och det har vi aldrig tränat på och då var jag räddare än någonsin och ville åka hem och gömma mig under täcket.
 
Vi hade startnummer 16 och när vi gick in på banan så gjorde Dixie det hon alltid gör. Under 2 sekunder så vädrar hon av banan med nosen för att lukta vilka människor och hundar som gått där innan. Jag blir lite bervös när hon gör det eftersom hon släpper fokus från mig, men det är bra att hon gör det så att hon kollar av läget innan vi startar så hon kan fokusera sen.
 
Banan gick bra (även backa på höger sidan som är mitt hatmoment) ända tills vår andra hatskylt "helt om från varandra" kom. Då blev det ett missförstånd och jag backade tillbaka några steg för att ta om, men kom samtidigt på att jag gjorde det utan att meddela domaren att jag gjorde ett omtag.
Vi fortsatte och genomförde resten av banan. Gick utanför planen och gav beröm, satte på kopplet och gick in i honnörsrutan som denna gång skulle genomföras med hunden liggandes på vänster sida. Det var inga problem och efter det var vi äntligen färdiga.
 
Men då kom tanken direkt på hur det skulle bedömas med mitt omtag som jag inte meddelade. Blev vi underkända eller blev det poängavdrag????
 
Och vid prisutdelningen kom svaret. Vi blev underkända. Domaren sa att det skar i hjärtat att underkänna oss för annars hade vi fått 100 p och vunnit.
Jag blev jätte besviken på mig själv att jag förstört våra chanser, så jag ville bara hem direkt när jag fått mitt papper.
 
När jag sitter sur och ledsen i bilen så ringer det från okänt nummer på mobilen. Jag har inte alls lust att prata med någon just då, men jag svarar och då är det domaren som ringer och vill be om ursäkt för det har blivit fel. Vi blev godkända. Ej meddelat omtag gav 10 minus poäng och istället landade vi på 90 poäng och det gav oss 2:a placeringen av 18 deltagande. 
 
Det blev väldigt konstigt. Men vi vände inte tillbaka. Priserna var ju redan utdelade och prispallen fotad och det hade ju känst dumt att kräva tillbaka priset från någon annan som nyss blivit glad och fått det.
Priser är inte det viktiga, jag är väldigt glad att det hela slutade väl och att vi nu har tagit vårt första kvalificerade resultat i avanceradklassen :)
 
Det är ju första april idag och de lyckades verkligen lura mig :)
 
Här kommer filmen från dagens tävling:
Jag är väldigt nöjd med dagens tävling, förrutom missförståendet, men nu laddar vi om inför nästa tävling om några veckor.
 
Jag och Dixie i honnörsrutan
 
Jag är så himla glad för min älskade Dixie som återigen presterar sitt bästa! Nu tog hon ju en pallplacering igen :)

Kommentarer
Postat av: Marie W

Vad duktiga ni är. Jag tänkte ettag vad vad det för ett litet glädjeskutt hon gjorde, men det var ju hopp över hinder. Det syntes inte först för domaren stod i vägen. Det såg så roligt ut.
Marie

2013-04-01 @ 19:55:11
URL: http://www.laspezias.se
Postat av: Anna

Va roligt att se ert lopp, det ser jättebra ut! Dixie har en härlig attityd och energi hela banan. Antar det blivit 95 p om matte hade haft närvaro att ropa "jag tar om" vid omtaget!? :) Vilken fin och lyckad debut i avancerad! Och grattis till fin placering! :)

2013-04-02 @ 17:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0