Två nya titlar till mina två stjärnor!

Här kommer rapporten från gårdagens rallylydnadstävling i Helsingborg. För första gången startade jag båda tjejerna på samma dag, men som tur var i olika klasser.
Dixie var startnummer 1 i mästarklass och trots höglöp så gjorde hon sin bästa runda hittills. Hon var i perfekt aktivitetsnivå och 100% fokuserad på banan. Ja, även utanför. Hon är lite rolig, för ju mer störning det finns runt om henne ju mer fokuserad på mig blir hon. Vi gjorde en felfri runda tills vi kommer till sista skylten. Det var ställande under gång-gå runt i högerhandling och när jag gick runt henne flyttade hon tassarna lite. Det blev 1 minus för det och vi fick ihop finfina 99 poäng och det räckte även till en 2:a placering av 22 starter.
Det var ju även Dixie tredje kvalificerande resultat i mästarklass så hon fick den högsta titeln RLD M (Rallylydnads mästare). Nu har hon tagit alla titlar som går att få och ska vi fortsätta med rallyn så blir det till att satsa på SM. Men då gäller det att skrapa ihop riktigt höga poäng :)
 
Jag och Dixie kom på delad 2:a plats (99 p) Vinnaren fick 100 :)
(Dixies film finns i vår facebookgrupp "Majtippans barbet")
 
 
På eftermiddagen var det dags för mig och Lucy att starta i nybörjarklass. Lucy var ganska lugn innan banan, men när vi väl kom in på banan så taggade hon igång ordentligt. Superglad och jag fick jobba för att hålla ihop henne. Så höll Dixie också på i början, så jag har en plan för hur jag ska träna henne att varva ner lite, men ändå behålla glädjen och koncentrationen.
På banvandringen var jag ganska trött och kände direkt att jag fick koncentrera mig på vad det var för skyltar.
Tyvärr hjälpte inte det. redan vid första skylten som var "sitt framför, vänster ingång sitt" så gjorde jag fel. Jag tog henne höger om istället för vänster och det blir FELÖ (= Fel utförd övning som kostar 10 minus)
Såklart störigt! Men inte så mycket att göra åt. Men när jag såg poängen så såg jag att vi hade fått 98 poäng. Domaren hade helt enkelt missat mitt misstag!
När alla var klara så såg jag att vi låg på första platsen, men det kändes inte rätt. Bara tanken på att vi skulle stå överst på prispallen och få första priset kändes helt fel, när jag gjort en så tydlig miss. Så jag gick helt enkelt och sa till och istället för en 1:a placering så åkte vi ner på en 8:eplats med 88 poäng. Men det kändes helt rätt. Lucy gjorde ju som jag sa, så det var helt och hållet mitt misstag.
Jag var inte så nöjd med min och Lucys runda, eftersom jag tyckte hon var för "het". Men jag är jätte glad och tacksam för att jag har två hundar som är så glada och fokuserade på tävlingsplanerna. De tycker verkligen det är jätte roligt!
 
Här kommer filmen från min och Lucys runda. Världens gladaste Lucy som trivs utmärkt på tävlingsplanen. Hon fick jättefina lovord från domaren som tyckte vi var ett fantastiskt ekipage :)
Ja, snart så :)
 
Detta var Lucys tredje start i nybörjarklass med godkänt resultat så även hon fick sin titel: RLD N
 
 
Och så säger vi mega stort GRATTIS till våra träningskompisar Emelie och Vincent som fick till en kanonrunda med 100 poäng! Bättre blir det inte! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0