Tävlingen igår

Igår var alltså jag och Dixie på årets första rallylydnadstävling för vår del. Platsen var Helsingborgs BK och det var strålande väder! 
 
Vi har inte tävlat sedan oktober förra året och under detta år har allt fokus legat på Lucy och hennes valpar, så träningstillfällena med Dixie har varit få.
Med den utgångspositionen så kan man inte räkna med att briljera på planen, vilket vi inte gjorde. Det var vår sämsta tävling hittills, mycket slarv och för mycket nerver hos mig. 
 
Det blev 84 poäng av 100. Vi fick - 3 p på helheten pga av att Dixie skällde och -13 p på slarvfel. Inga skrytsamma poäng direkt. Men trots det så kan jag faktiskt hitta mycket som jag var riktigt nöjd med. 
 
Detta var jag nöjd med:
  • Dixie klarade konen perfekt, trots att det låg åttans frestelser både bakom och vid sidan. Vi har aldrig fått konen på tävling, så det var roligt att se att den fungerade!
  • Hon var glad och höll ihop fint med fin fokus under hela banan (som var väldigt klurig)
  • Hon klarade honnören jättefint trots att vi inte har tränat på den alls
  • Helheten kändes bra
 
Detta var jag mindre nöjd med:
  • Att jag missbedömde värmen och trodde att Dixie skulle bli för varm om jag värmde upp för mycket, med facit i hand hade hon behövt mer uppvärmning och därav kom det iver och skall på banan, särskilt efter spring skylten.
  • Att jag inte kunde räkna till rätt antal steg på 1,2,3 steg sitt (hur svårt kan det vara?)
  • Våra sitt på högersida strulade mycket
  • Att backandet blev snett när hon brukar göra det rakt
 Här kommer filmen från tävlingen:
 
Trots att det gick som det gick så är jag ändå rätt nöjd nu i efterhand. Jag kunde inte räkna med några stiliga poäng, även om man alltid hoppas på det. Mer träning behövs, sen är det bara på det igen :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0