Nosarbete

Det blir inte så täta uppdateringar här just nu. 
Det beror på att det är väldigt mycket annat som händer och tar min tid. 
Just nu befinner jag mig mitt uppe i en flytt och med all den röra det innebär.
 
Lite hundträning blir det ju ändå. Vi har kört två nya lydnadspass. 
Senast körde vi kommendering av lydnadsklass 1 med Dixie och det kändes riktigt bra. Vi hade kunnat gå ut och tävla imorgon om vi vill, men jag tänkte ändå fila på lite detaljer innan vi gör det.
 
Lucy var inte så duktig sist. vi tränade iof bredvid en åker som antagligen hade mängder med viltdoft på sig, så istället för att springa till rutan som sprang hon till fältet och självbelönade sig med lite goda dofter.
På passet innan så kändes rutan ganska bra, men nu sist så kändes det inte alls bra. 
Jag ska klura vidare... Kanske ska jag testa en annan metod?
 
Igår var det strålande fint höstväder och då hade jag och Emelie bestämt att det skulle bli nosaktiviteter istället för lydnad. Så vi körde ut till skogen och la varsitt spår till hundarna.
Dixie och Lucy fick viltspår, fast endast med klöv, inget blod och ca 300 meter långt. Det var väldigt längesen vi spårade, men båda var taggade och tyckte det var roligt.
Båda missade första vinkeln, men det är inte så nog att det blir rätt. nu fick de desto större utmaning att hitta rätt igen och på så sätt blev det mer aktivering. 
De löste slutet bra och båda hittade sina klövar. Dixie är helt galen i sin klöv och håller den hårt.
Hon lyckades även slita sig när jag skulle byta sele och då springer hon runt med sin klöv i munnen och är hur lycklig som helst. Hon vill minsann inte komma på inkallning då för hon vill bara gå till bilen och hoppa in i sin bur och njuta av sitt byte.
 
Sen körde vi även upplet. Jag och Emelie vallande av en ruta och sen la vi ut 2 föremål. Dixie har bara gjort detta lite på skoj innan, så vi började med 2 föremål.
Men hon var en riktig stjärna på det, vilket jag misstänkte att hon skulle vara. Sök passar henne mycket bättre än spår, för hon har ofta så bråttom. I söket får hon utlopp för sin fart och kan jobba med hög nos. Hon hittade båda grejerna och levererade dem mycket snyggt. 
Min fina sökhund! 
 
Lucy får prova en annan dag, för det började bli mörkt så vi hann inte med mer.
 
Idag blir det inte mycket aktivitet, för jag har åkt på en dunderförkylning och mår allmänt kasst. Då är det tur man har barbet som helt anpassar sig efter dig. När jag är sjuk så anpassar de sig till en lugn dag och korta promenader utan problem.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0