Tjuven

På senaste tiden har vi fått en tjuv här hemma. Tjuven, även kallad Dixie, har aldrig tagit så mycket som hon gjort på sistonde.
Det rotas i sopor och stjäls från diskbänken så fort ingen är hemma. 
Jag är inte van vid detta och har inte riktigt fått in rutinen att aldrig lämna något framme.
 
På lille julafton så hade jag bakat lussebullar. Jag hade bakat några dagar innan också, men då råkade jästen dö, så det blev äckliga bullar, så därför var jag så himla nöjd och stolt då bullarna blev goda och fina.
Bullarna stod på spisen för att svalna och jag skulle åka en snabb runda och handla.
 
Och det kanske inte är så svårt att gissa vad som hade hänt när jag kom hem?
Nä just det..
En hel plåt lussebullar fattas! 
Jag blev först arg och frustrerad över att mina lyckade bullar var borta, sen fick jag panik och satte mig och googlade på hund som ätit lussebullar. 
För som säkert alla vet så är saffran giftigt för hundar. Jag letade och letade och det enda svar jag hittade var att det var giftigt, men det stod inte hur mycket hunden skulle ha ätit för att bli sjuk.
Jag ringde till djursjukhuset, men där gick det överhuvudtaget inte att komma fram. (Kanske fler hundar som ätit lussebullar innan jul?)
Jag såg framför mig hur jag skulle få sitta akut med Dixie på djursjukhuset hela julafton...
Men det slutade bra som tur var. Tur hon har en stålmage, för det märktes ingenting på henne.
 
Igår var hon i farten igen. Denna gång var det en hemmagjord god fiskgratäng som blev offret för tjuven.
 
Jag hade puttat in gratängen långt in på diskbänken för att den skulle svalna när jag bara skulle ut en liten stund.
Men tjuvens ben var för långa och hon vet hur hon ska dra till sig grejer som hon inte når med munnen.
Så när jag kom hem hittar jag en tom gratängform i bitar och en del blod på golvet.
Panik igen!
Leta leta leta efter sår... Men hur mycket jag än letade så hittade jag inget sår. Jag kollade Lucy också för säkerhetsskull, men inget där heller.
Så än en gång tur! Antagligen bara en skråma i tungan som läkt ihop snabbt.
 
Nu är jag ganska så trött på tjuven som vi har här och det är extremt svårt att komma åt problemet eftersom det bara händer när vi inte är hemma. 
Men jag MÅSTE lära mig att aldrig lämna något framme! Nästa gång har vi säkert inte tur, så det får inte hända igen..
Okej, nog om det.
 
 
Idag har jag klippt Lucy så hon är smidig till de kommande agilitytävlingarna. Jag har anmält oss till en tävling om en månad.
Och Dixie har jag anmält till två lydnadsklass 1 tävlingar. Nu drar säsongen igång igen :D 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0