Vi klarade det igen!

Igår åkte jag och Dixie på ännu en lydnadstävling som Falkenbergs BK anordnade i Lotushallen.
Dagen innan var Dixie inte sig lik (åt gräs som en tok och harklade sig) och jag var beredd på att få stryka oss från tävlingen, men efter hon spytt upp allt gräs så var hon som vanligt igen, så jag bestämde mig för att åka.
 
Det var en väldigt trevlig och välorganiserad tävling med stort fokus på att göra allt så bra som möjligt för de tävlande, vilket såklart uppskattades av alla tror jag :)
 
Vi var näst sista ekipaget så det blev lite väntan, men det var bara bra. 
Jag satte mig först för att titta på några av de andra tävlande för att se hur upplägget såg ut för att lära mig det.
Sen tränade jag med Dixie liten stund innan det var vår tur.
 
Jag kände mig väldigt lugn och sansad inne på planen och försökte tänka på att vara tydlig.
Vi körde alla moment och Dixie gjorde allt, även om jag kände att vi hade kunnat leverera bättre än vad vi gjorde. Jag såg inga poäng, så det kom som en överraskning på prisutdelningen.
 
Det blir ju alltid lite mer spännande när man inte har en aning :)
 
De läste upp poängen bakifrån på prisutdelningen och jag satt hela tiden och väntade på att mitt namn skulle ropas upp. Jag kände ju att det gått okej för oss, men hade ingen aning om hur domaren dömt. namn efter namn lästes upp och jag väntade och väntade.. Till slut hade alla ropats upp utom jag och då förstod jag att vi hade vunnit :)
Det var väldigt oväntat och kom som en liten chock, för jag trodde verkligen inte det denna gång.
 
Men 186 poäng fick vi ihop (av 200) och kom på 1:a plats av 27 tävlande. Det har ju ingen betydelse på vilken plats man hamnar, men självklart är det extra kul att både få 1:a pris och dessutom en klassvinst på det :)
 
Så här blev våra poäng:
 
Platsliggning: 10 p (Detta var helt klart det bästa momentet igår! Dixie låg med hakan i backen blickstilla hela tiden, även fast hunden bredvid sprang upp. Jag såg att hon sneglade, men hon lyfte inte huvudet! Vilken vinst!!)
 
Tandvisning: 10 p
 
Linförighet: 8,5 p (Hon var inte med mig riktigt i helt om-svängarna)
 
Läggande: 8 p (Detta var det som gick sämst. Vi missförstod varandra under fritt följ och jag fick ge dubbelkommando på läggandet och det blev inget bra utförande från Dixies sida. Hon kan betydligt bättre, men det var jättelångt fritt följ innan man fick kommendera och det har vi inte tränat så Dixie trodde nog att det var just ett fritt följ vi höll på med)
 
Inkallning: 10 p (Jag tyckte hon satt lite snett vid ingången, men det tyckte tydligen inte domaren :))
 
Ställande: 9 p (Samma sak som i läggandet, jättelång ransportsträcka, så hon tog något steg mer än hon brukar)
 
Apportering: 10 p (Domarens sa efter momentet att "Exakt så ska det se ut")
 
Hopp över hinder: 9,5 p (Satte sig snett vid ingången efter hoppet)
 
Helhet: 10 p (Detta var Dixies fjärde lydnadsklass 1 tävling och hon har alltid fått 10 poäng på helheten, vilket måste betyda att domarna tycker om vad de ser :))
 
Vilken stjärna jag har! Min fina prinsessa som alltid gör sitt bästa och älskar detta med tävlingar! 
 
Jag kommer aldrig få en hund som Dixie igen! Hon är hunden som dyrkar marken hennes matte går på och som följer mig överallt. Herregud vad hon har hunnit med mycket! Och det känns ändå som vi har såååå mycket kvar som vi skulle kunna göra!
 
Tyvärr så får vi lägga undan lydnaden ett tag nu. Det var synd att hon löpte sist, för annars hade vi kanske haft vår LP1 titel nu, men den får vänta. För nu är det dags att övergå till rallylydnaden igen. Om en månad kör vi årets första rallytävling, så nu ska det tränas!
 
Jag är fortfarande otroligt nöjd med tävlingarna såhär långt i år!
 
Måste också hinna träna mer målinriktat med Lucy. På träningen i veckan gick det inget vidare precis. Det var ofokus oh slarv och det känns som vi är inne i en liten lydnadssvacka. Men jag tror vi kan fixa det om vi bara får till lite mer detaljträning. Jag har som mål att starta lydnadsklass 2 den 5:e maj. Vi får se..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0