Summering 2016 och planer 2017

Nu är året snart slut och då brukar jag summera ihop vad vi har gjort under året för att uppmärksamma de bra grejerna som hänt som jag vill komma ihåg och minnas från 2016. 
 
 
Maja:
För min del har det varit ett härligt och omtumlande år! 
Det största som hänt är ju helt klart Lovas födelse. Och det har väl mer eller mindre tagit nästan allt mitt fokus detta år.
Jag är väldigt glad att det var just Lova som kom till oss, för hon tillför så mycket glädje! Sedan tar hon såklart enormt mycket av min energi och det har gjort att annat fått stå tillbaka lite.
 
Vi brukar resa varje år och detta år har det blivit semestrar på Sardinien och i Spanien. Trevliga och minnesvärda resor båda två.
 
Med hundarna har det kanske inte varit det mest aktiva året, men lite har vi hunnit med.
 
Dixie:
 
Dixie har tävlat i rallylydnad mästarklass 12 gånger under året. Dessa resultat har vi fått (max poäng 100):
89, 96, 90, 97, 95, 94, 97, 94, 94, 90, 99, 87.
 
Jag är väldigt nöjd med våra resultat. Hon har hållt en ganska jämn nivå. Det är mer eller mindre samma avdrag vi får på tävlingarna och det är mest för att Dixie piper, gnäller eller skäller av glädje (blandat med lite mindre eller större momentmissar)
Jag kan inte få bort den iver och glädje hon känner på tävlingarna, och jag vill ju att hon ska vara glad och tycka det är kul. Hade jag fått önska så önskar jag att hon kunde vara glad OCH tyst, men nu känner hon att hon verkligen måste ljuda, så jag har typ gett upp. Jag har försökt jobba bort ljuden i 9 år och nästa år fyller Dixie 10, så det är nog bara att inse att jag inte lyckats knäcka koden till hur man kan gå en rallybana med en tyst Dixie. 
 
Lucy:
 
Lucy har tävlat rallylydnad 6 gånger. 3 starter i avanceradklass och 3 i mästarklass. Dessa resultat har vi fått:
87, 81, 99, 98, 74, 83
 
Lucy har även tagit titlarna RLD A och RLD M
 
Lucy är inte alls så rutinerad ännu och hon har nu under hösten lärt sig högerhandling för första gången. Det har varit lite upp och ner med känslan på våra tävlingar. Vissa har känts jättebra och andra katastrof.
Men jag har sagt tidigare att rally och lydnad inte är Lucys grej. Hon tycker det är kul och är glad när hon utför momenten, men hon brinner inte för det. Det märker jag i inlärningen också. Hon kan tänka sig att göra momenten, men hon blir inte ledsen och hon slipper.
 
Lucy har istället fått börja med nosework. Vi har gått en kurs och har tränat på lite då och då sedan dess. Detta tycker hon är väldigt roligt.
 
 
En annan rolig grej som hänt är ju att vi har fått valp. Vår lilla Penny som hämtats hem från USA.
Hon är en ljuvlig och underbar hund på alla sätt.
Tyvärr visade det ju sig att hon fick ett underbett i det permanenta bettet, vilket var hårt, då hon var tänkt som vår nästa avelshund. 
Så det har varit hårda slag för Majtippans kennel, då vi återigen står utan avelshund. 
Men Penny är ju lika glad och go hund för det och det är inget som påverkar hennes hälsa på något sätt, så hon lever livets glada dagar så gott hon kan :)
 
 
Planer 2017
 
Det är svårt att planera när man har en bebis, men om jag får önska så ser mina "planer" ut såhär med hundarna:
 
Jag önskar starta Dixie i mästarklass nu när de nya reglerna träder i kraft vid årsskiftet så vi kan sikta på att ta Svenskt Rallylydnadschampionat (då krävs 3 resultat med minst 90 poäng)
Jag önskar även att Dixie klarar doftprovet för Eukalyptus i nosework.
 
Jag önskar att Lucy kan klara doftprovet för Eukalyptos i nosework och kanske starta på någon noseworkstävling nu när det blir en officiell sport vid årsskiftet. 
Jag önskar även att vi ska hinna med någon agilitytävling. 
Rallyn lägger vi på hyllan tills vidare.
 
Jag önskar få till tillräckligt med träning med Penny så hon kan bli startklar i rallylydnad nybörjarklass. 
 
Och ja, jag kommer försöka hitta en ny valp...igen. Vi ska se om det kan bli en till liten amerikanska till sommaren. 
Det är inte säkert, för det kanske inte passar, men om det passar så kör vi på.
 
Vi kommer hur som helst börja året med en härlig skidresa till Sälen och det ser jag verkligen fram emot!
 
 
God Jul och Gott nytt år önskar 
Majtippans kennel
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0