Dagens träning

Idag provade jag och Emelie ett nytt ställe att träna på. Ett omgjort stort växthus med sandunderlag som bara låg 10 minuter från mig :)
Funkade utmärkt!
 
Dixie var HELT GALEN idag. Det började redan på uppvärmningen och hon var så ivrig och gnällde och pep hela tiden. Hennes ögon var alldeles vilda och jag fick verkligen inte ner hennes aktivitetsnivå trots olika försök.
Jag provade att leka med henne så hon skulle göra av med den värsta energin, jag provade att värma upp på vanligt sätt och jag provade att vara så lugn som möjligt själv och ge henne extremt lugna belöningar. Inget hade någon framgång- hon var fortfarande lika vild.
 
Men det var trots allt inget dåligt träningspass!
 
Jag fick ut ganska mycket information från dagens pass.
 
Nytt ställe och ny banan. När vi väl gick in på banan så började hon direkt med att vara loj och sådär i sin egen värld som hon brukar vara på tävlingar precis i början.
Jag har inte fått fram det på träning förrut, så det var bra att det kunde visa sig även där.
Nu kunde jag bryta henne och börja om.
 
När vi väl började om så var hon sådär galet vild igen och pep och gnällde och skällde i ren arbetsiver.
 
Jag har förrut provat att bryta henne så fort det kommer ljud, men det fungerar inte längre. Det blir bara mer frustration hos oss båda.
Det är möjligt att det funkar om man verkligen är beredd att ta om ett moment 100 gånger tills hon blir tyst. Men jag fixar inte det.
 
Efter lite rådgörning med Emelie så bestämde vi att jag bara kör på och går banan och direkt när det är slut så går vi banan igen. 
 
Runda nummer två gav också väldigt bra information.
 
Jag hade gjort det lite svårt i banan och lagt en leksak framför konen som hon skulle sändas till. I sin iver så högg hon leksaken istället för att springa till konen. Jag misstänkte att det skulle ske så jag var beredd.
Jag tog lugnt den från henne och la tillbaka den. 
Hon högg den några gånger till med samma utgång, men tillslut valde hon att springa till konen och där fick hon belöning.
 
Efter detta gick hon resten av banan felfritt och TYST!
 
Mycket viktig info för mig. Hon blev utmanad av leksaken vid konen och behövde samla ihop hjärnan för att lösa det och när hon hade gjort det så hamnade hon i rätt aktivitetsnivå och vips så fungerade det!
Jag har ju en känsla av att Dixie inte blir utmanad av rallyövningarna längre. Hon kan momenten och vet vad hon ska göra och behöver inte tänka så mycket. 
 
Vi gick banan en tredje gång och då gick det också bra. Hon var lugn och samlad, bara något enstaka pip på hela banan.
 
Det här får jag ta med mig till framtiden och försöka använda på bästa sätt. På söndag är det tävling och där har jag inga förväntningar. Jag vet ju inte vilken hund jag kommer ha med mig in på banan. Den galna och den vilda? Den loja och sega? Eller den perfekta lugna men uppmärksamma?
 
Lucy gör också små framsteg i sin rallyträning.
Hon blir också ganska vild, men inte alls som Dixie.
 
Hon klarade banan idag riktigt fint och genomförde sin första honnör :) 
 
Även om det var jobbig träning idag, så var den väldigt nyttig :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0