En lördagsförmiddag

Idag började dagen 08.30 med sök och spår. Vi skulle ha tränat vidmarkering, men som vanligt så blåste det inte ett dugg. Så vi gjorde uppletande istället vilket vi aldrig gjort. Man lägger ut saker i en ruta som hunden ska hämta.
För Dixies del gick det hyfsat. Första saken tog och och sprang ett varv med, sedan gick det ganska bra. Hon hämtade och kom till mig med sakerna.

Efter det var det lydnadstävling. Platsliggning, fotgående, inkallning, läggande och apport var momenten.
Vi var utomhus för första gången i år.
Vi började med platsliggningen och jag valde att inte gå så långt ifrån. Bättre att hon får lyckas.
Sedan hade vi fotgåendet som jag är hyfsat nöjd med. I början var hon inte med, men efter en liten stund gick hon fint.
Det blev höga poäng på det.
Inkallningen är jag faktiskt nöjd med, även om jag medvetet valde att använda dubbelkommando. Allt för att hon inte ska välja att springa sina rus.
Läggandet under gång var väl det som inte gick idag. Hennes annars så fint moment som hon kan så bra. Idag så stannade hon bara utan att lägga sig. Men det är inget bekymmer. Apport hoppar vi över. Ska snart börja med den på allvar.
Jag får vara himla glad att hon inte tog några rus på tävlingen, så det är ett plus.
Grattis till Gun-Mai, Pernilla och Sara till första- och delad andra plats! Super duktiga! Själv kom vi trea.

Det är jätte bra med sådana småtävlingar. Man får chans att hitta sina rutiner och träna under sådana förhållande och själv tävlar jag bara mot mig själv. Men det är jätte roligt att se de andras utveckling också. Det är ett härligt träningsgäng!


Nu kryper det i min träningstarm. Nu vill jag träna läggande och ställande och hoppet och fotgåendet och.......
Hm, men vad lovade jag igår? Jo att jag inte skulle träna så mycket.

Hur som helst. Efter tävlingen var det löshundskurs. Allt vi gör i koppel fungerar bra. Inkallning mellan hundar gick bra, hon kom, men sen skulle vi gå med lös hund tillbaka och efter ett tag kunde hon inte hålla sig. Men efter hon har sprungit några varv så kommer hon och lyssnar fint och då kan jag styra henne.
Men det är svårt! Jag vet inte hur vi ska få bort det. Har provat massa olika knep och det verkar fungera ett tag, men sedan är det samma igen.
Och eftersom det har hänt mer än två gånger så är det en (o)vana och det är svårt att bryta. Mycket svårt. Jag försöker tänka ut bra knep och jag ger inte upp, men ibland kan det kännas lite motigt när idéerna börjar ta slut.

Nu har jag en trött, nöjd och belåten hund. Skönt! För nu ska jag måla väggar i Svalöv.

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Tack tack!

Jag blev själv himla överraskad idag :-)



Om du håller vad du lovat att endast tränar tre ggr i veckan så tror jag du kommer få precisionen på köpet. Sen kan man alltid träna lite fpt, stå etc på promenaden men inte alltid :-) Kramiz ifrån oss

2009-02-28 @ 18:04:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0