Förberedelser

Idag hade jag tänkt att det skulle vara vår sista träningsdag med lydnad innan söndag.
Har tränat lite innan och det gick sådär.
Ibland önskar jag att jag kunnat vara min egen instruktör, men det går inte.
Tränade inkallningar och 9 av 10 var PERFEKTA. Hade det varit en kursdeltagare så hade jag som instruktör sagt att det var kanon. Men nu när det är mig själv det gäller så går jag och tänker på den inkallningen som inte gick bra.
Det var den första som inte fungerade och även om jag vill så kan jag inte se att helheten gick bra. Fast det VAR BRA!
Och den första fungerade inte för att det var tre störningar.

1. Det var ny plats
2. 30 sekunder innan vi gjorde inkallningen hade det sprungit två kaniner på plats
3. Jag hade med Dolly och även Dolly kom på mitt "HIT" så det blev lite lek när båda sprang mot mig

Och även fast hon inte klarade denna så var det inte mycket fel. Hon satt kvar, kom med fart, det enda var att hon tog en ca 5 meters lop bakom mig för att sen sätta sig i utgångsställning. Så jag borde ändå vara nöjd. Och jag ångrar att jag gjorde det svårt för då hade jag aldrig behövt tänka på det nu.

Platsliggningen gick inte heller helt enligt min smak. Hon låg inte med huvudet nere som jag vill. Det luktade på tok för mycket kanin för det. Hon reste sig inte, men att ligga och vädra kanin med nosen är inte önskvärt då steget att resa sig kommer närmre. På tävlingsbanan kan det ju lukta vad som helst, så det måste hon kunna.

Resten gick bra.

Ikväll när det är sista lydnadspasset ska jag träna läggande-sekvensen i platsliggningen från grunden och även motivation i sitt kvar och det kommer bli mycket glädje och lek. Det är kanske inte så vanligt att man tränar att hunden ska vara motiverad att sitta kvar, men det behövs nu för när hon sitter kvar så tittar hon på mycket annat samtidigt. Och har hon inte fokus på mig så kanske hon missar mitt kommando och det är onödigt.
Sen måste vi ta hoppet på full höjd. Det var längesen så det måste verkligen göras. Och kanske prova apport med någon annans apport eftersom det inte är min egen på tävling.

Har även tränat mig själv i veckan. Igår när jag körde till kurserna så tränade jag på vilket tonläge och hur snabbt jag ska säga de olika kommandona.
Läggandet ska jag säga med ganska pigg och snabb röst för ett snabbt läggande. Ställandet ska jag säga med lite kort vanlig röst.
Inkallning ska jag säga ganska dovt och lung röst så att hon inte blir för ivrig och får upp för hög fart så hon inte hinner stanna vid mig. Hoppet blir neutralt tonläge och fotgående vet jag inte vad som fungerar bäst. Lite bestämt men ändå pigg röst. Platsliggning blir lung och bestämd röst.

Herregud nu låter detta säkert helt galet. Och det kanske det är, men det är viktigt för mig och en hjälp för min hund.
Måste även tänka på mina axlar i inkallning och hoppet. Står jag upprätt så sätter hon sig bra, men om jag sjunker ihop av nervositet så sätter hon sig snett.
Och fotgåendet ska jag göra mitt bästa! Jag kommer glömma att upprepa tävlingsledarens kommando i huvudet, men ska verkligen försöka minnas.

Jag ska ha alldeles vanliga kläder. De kläder jag alltid tränar i och det blir vinterklädsel.
Och sen är det ju vad jag ska ha för belöning. Det ska vara ganska nära med det vi tränar med men även något som är lite bättre eftersom det är fler störningar. Hade tänkt ha leverpastej med som hon får efteråt. Det blir ju ingen belöning på plan.

Och hur ska vi värma upp innan? Då ska vi träna och repetera det som känns värst vilket allt kommer göra på söndag. Mycket belöning och kanske får hon smaka på leverpastejen så hon vet vad som väntar om hon sköter sig. =)

Imorgon blir ingen träning alls och lördag behöver vi fysisk trötthet. Inte för mycket hjärngympa eftersom jag vill ha henne pigg i huvudet tills dagen efter.

Jag vet inte alls om alla mina förberedelser kommer fungera, men jag ska prova detta till denna gången. Fungerar det inte så för jag göra något annat tills nästa gång.


Höst promenad. Dixie tittar på ankorna i dammen!


Min bortskämda hund i bästa fåtöljen nerbäddad av mig själv =)


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Glöm inte packa ner regnkläderna också!

Det kommer att gå hur himla bra som helst, du har ju en stjärna! :-)

2009-10-22 @ 18:04:36
Postat av: Maja

Nä, det ska jag inte glömma =)

2009-10-22 @ 21:34:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0